lördag 23 maj 2009

Fortsättning dag 2

Så, nu är jag tillbaka på rummet efter terminatorn. Det gick relativt fort och jag åkte ut på 6:e och första prisplats samtidigt som jag hade slagit ut några spelare på vägen, vilket medförde att jag gick plus några laxar. Alltid något. Gustav är kvar och jag håller tummarna för honom så han kan ta notan när vi ska äta efteråt.

Tillbaka till nyckelpotten i main event mot Simon. När blindarna var 1200-2400 slog Simon om till 7000 i sen position. Jag har spelat väldigt lite mot honom men har en känsla av att han kan göra rätt djärva spel. Jag hade AK på lilla mörken och höjde till 25000. Simon frågade hur mycket jag hade kvar vilket var ytterligare 130000. Han funderade en stund och gick sedan all-in för totalt 130000. Nu var jag tvungen att syna 105000 för att vinna ungefär 265000. Pottoddsmässigt borde jag syna om han nu inte har AA eller KK, men jag fick inte den känslan. Jag trodde han inte var beredd att riskera sin existens i tävlingen med en spekulativ hand eftersom jag trots allt markerat att jag hade bra. Jag satte honom på AK eller 1010, JJ eller QQ. Jag tänkte länge medan jag studerade honom och någonting sade mig att jag borde syna. Turneringsmässigt kändes det inte rätt att ta en slantsingling om han nu hade ett par, eftersom jag bara skulle få 25000 kvar om jag förlorade. Det fanns tillräckligt med dåliga spelare kvar för att min stack på 130000 skulle ge mig många möjligheter att sätta press på motståndarna.

Jag passade till slut efter långt övervägande och visade upp min AK. Då visade Simon en tia innan han muckade. Jag försökte övertyga mig själv att han hade två tior och att mitt beslut inte varit varken ett stort fel eller rätt. Efteråt har jag tänkt mycket på handen och kanske borde synat, då jag kunde ha slagit ut en av de två jobbigaste spelarna vid bordet samtidigt som jag fått en jättestack på 290000 vilket förmodligen hade bromsat Ferit lite grann.

Nu blev det inte så och både Ferit och Simon började göra mothugg på mina höjningar så jag var tvungen att spela lite mer avvaktande tills bordet bröts och vi fick nya platser. När vi kom ner till 18 spelare och prispengar hade jag därför c:a 90000 kvar.

Lite senare höjde Mikael Fors till 11000 på blindar 2000-4000 och jag reraisade på knappen med A10 till 33000 eftersom han är väldigt loose och kan ha många skithänder. Då fick stora mörken luft och gick all-in för 100000. Han hade varit tight under lång tid och jag var väldigt illa ute. Samtidigt hade jag bara 47000 kvar och potten skulle bli på 174000, men jag gick på min känsla där och la mig. Efteråt sa killen att han hade AA och jag tror honom.

Nu var jag illa ute och än värre skulle det bli. Alla passade till mig på lilla mörken när jag hade 10 9. Jag synade och big blind checkade. Floppen kom 10 5 2 och jag betade 8000 varpå killen gick all-in med 39000. Jag synade och han visade upp 10 3. Klockrent smällde dealern upp en trea på turn och nu hade jag bara 5000 kvar!

Men jag ger aldrig upp! Jag tripplade upp med KK någon hand senare och sedan dubblade jag upp igen mot 10 3:an med 10 9 i klöver mot hans KJ när jag fick färg. Då fick jag byta bord och kom åter över till Ferit och Simon. Tråkigt eftersom mitt förra bord hade mer lättspelade motståndare. Simon höjde en hand och jag gick all-in med AK och han passade KQ. Synd, för någon hand senare höjde han igen till 13500 med två femmor. Jag tryckte all-in 62000 med 33 och han funderade länge innan bestämde sig för att mota Olle i grind och synade. När röken hade skingrats hade Simon fått fyrtal och jag var utslagen på en elfteplats.

Synd när man är så nära ett finalbord för de är ju så roliga att spela.

Handen som förmodligen gjorde stor skillnad var min lagda AK tidigare. Den låg och gnagde i efterhand och Simon hjälpte till när han efter dagen erkände att han hade A 10 den gången. Fast och andra sidan kanske han sa så för att nästa gång när vi möts......

Allt som allt är jag nöjd med mitt spel här under SM, fast kanske en aning besviken över min elfteplats.
Men, men...det går nya tåg.

Peter



Inga kommentarer: