tisdag 2 februari 2010

Hård utdragning?

Jag läser på poker.se att Isildur1 blev “hårt utdragen” i en omahapott när han försöker kämpa sig tillbaka till forna höjder.

Tydligen hade han förlorat med  image image image image

när pengarna åkte in på floppen image image image och motståndaren fick färg bakvägen.

wow…..

Om opponenten floppat stege, triss eller tvåpar vet vi inget om. Inte ens om han bara har ett par eller inget par är det en hård utdragning. Jag har spelat omaha i 20 år. Tro mig, jag vet vad hårda utdragningar innebär. Tycker man att det här skulle vara en sådan bör man nog fokusera på annat än omaha.

Jag känner inte artikelförfattare Boström och vet därför inget om hans pokerkunskaper. Det enda jag kan tolka av hans val av rubrik är två saker: 1) Hans omahakunskaper är begränsade. 2) Han försöker locka till sig fler läsare med rubriksättning á la kvällspressen.

Ett gott råd till alla rubriksättare som gillar den fläskiga varianten. Har man inget emot att läsarna blir irriterade och tycker att man är en pajas, alternativt opportunist, så länge läsarsiffrorna ökar. Fine, kör på bara. Annars rekommenderar jag att den fettdrypande rubriken innehåller en hygglig dos ironi.

Någon som också varit med om hårda utdragningar under sin karriär är Johnny Chan. Han har dock utvecklat en ganska solid känsla för sina motspelare. Se på den här handen och hans självklara förklaring efteråt. Rutin kan inte köpas för pengar….

2 kommentarer:

Magnus i Solna sa...

Enligt en som kommenterar så gick handen till så här:
"Så här såg handen ut:
Isildur1: As, Ad, Kd, Qk
Harrington25: Ah, Ks, Qh, 5h

preflop-procent:

Isildur1: win 73 procent, tie 9 procent
Harrington25: win 17 procent, tie 9 procent
floppen ; 7d, 3s, 4h
Isildur1 har på floppen 76 procents chans att vinna
Harrington25 har 22 procents chans att vinna
Halva Isildur1s stack går in innan flopp och resten på flopp.
Kh och 2h kommer på turn och river."
Ptja, jag har väl sett värre...

Peter Eichhardt sa...

Haha, okej. Just den handkonstellationen var ju ganska blockad. Trots det vinner han ändå en på fyra!

Man ska som sagt vara försiktig med att proklamera hårda utdragningar i omaha.

Tvåan för stegen kom dessutom. Harrington kunde ju bara inte missa!

Jag får förmoda att Boström inte hade övrig info för nu ser ju förlusten lite värre ut.

Tack för klargörandet Magnus!