fredag 17 februari 2012

Ankomst till Sao Paolo

Jag satt i telefonkö i en timme på tisdag för att få besked om mitt pass var klart. Solnapolisen vägrade även svara på onsdag morgon så jag åkte dit på vinst och förlust och hoppades passet skulle ligga där och vänta på mig.


Jomenvisst gjorde det och poliskonstapeln bad med röda kinder om ursäkt och mumlade något om knas med sms-utskicken...


Väl ute på Arlanda konstaterade jag lugnt (Lena inte lika lugnt) att min flight med Swiss till Zürich var inställd. Som tur var skulle flyget till Sao Paolo inte gå förrän tre timmar efter jag, enligt planeringen, anlänt dit. Jag skickade hem Lena och sa att det skulle lösa sig. När reseagenten för Swiss höll på att boka om min biljett till Zürich frågade jag varför det var inställt. Strejk kanske?


Nej, det var snöstorm i Zürich kom svaret. Jag påpekade lite lätt att det kanske inte var så smart att boka mig dit då... Ånyo ett par röda kinder senare hade jag fått en ny bokning med Lufthansa via Frankfurt till Sao Paolo.


Givetvis var den flighten försenad med fyrtio minuter och eftersom jag bara hade en timmes marginal till anslutningen började jag mentalt förbereda mig för en härlig övernattning på ett sexigt flygplatshotell i Frankfurt.
Som tur var verkade snöstormen blåsa åt rätt håll i centraleuropa för vi flög in hela förseningen och Sao Paolo-resan var aldrig i fara...


Så nu är jag här för första gången! Det som slog mig var hur otroligt grönt allt var. Överallt där det inte fanns bebyggelse växte det så det knakade. Jag antar att det tropiska klimatet kan spela in... En liten halvtimmes tur från flygplatsen till hotellet töjdes ut till 1,5 timme och man insåg att Sao Paolo är en STOR stad med all den långsamma trafiken.
Det var faktiskt första gången jag sett parasollgubbarna stå och sälja läsk PÅ motorvägen!


Vi bor och spelar på Sheraton och än så länge verkar allt bra. Rummet är som en minisvit och internet fungerar strålande. Inkluderat dessutom...
Jag hann även gå och träna lite i deras minigym innan jag fyllde på D-vitaminförrådet i solen vid utepoolen. Inte helt fel efter att ha sopat snö från bilen dagen innan.






Turneringen börjar vid middagstid i morgon (är vi inte i Sydamerika?) och eftersom allt resande och oregelbunden, minimal sömn den senaste tiden börjar sätta min hjärna på sparlåga är det nog dags att gå och sova så att jag vaknar med fulladdade batterier.


Om internet fungerar bra i spellokalen uppdaterar jag självklart då och då på mitt Twitter-konto. Oavsett är jag grymt spelsugen och det ska bli kul att stöta på stenhårt latinomotstånd. Eller de kanske är blyga av sig?





Inga kommentarer: