onsdag 8 februari 2012

Sao Paolo-resa

Jag kvalificerade mig till LAPT:s Grand Final i Sao Paolo helgen som gick. Den är inte lika dyr som PCA på Bahamas men intressant nog för att tillåta mig en liten weekend-resa till Brasilien. Pokerintresset verkar öka i rejält Sydamerika vilket förhoppningsvis medför ett stort deltagarantal och ett trevligt förstapris.


Jag fixade biljett och upptäckte att mitt pass går ut 19:e mars. Ajajaj! Snabbt samtal till Brasse-ambassaden. Boa tarde! Hur var det här?


Som jag misstänkte måste passet vara giltigt 180 dagar efter inträde till landet. Jahapp, Solna-polisen hade noll personer i drop-in kö. In i bilen och iväg. Lenas pass går snart också ut så jag tog med det och plockade upp henne på vägen. En timme senare var det inte noll personer i kön längre...


Ytterligare någon timme senare var ansökan betald och inlämnad. Normalt skulle det ta fem arbetsdagar att få det nya passet. Det innebär tisdag. På onsdag eftermiddag lyfter planet. Inga feta felmarginaler där. Annars får jag hosta upp en lax på provisoriskt pass, men det finns ju roligare saker att spendera tusenlappar på...


Jag har aldrig varit i Brasilien förut och även om risken är stor att man tillbringar mycket tid i pokerrummet ska det bli kul att komma dit. Är det någon bloggläsare som ska dit eller bor i närheten (jag har några smygläsare i Brasilien har jag sett) är ni välkomna att höra av er!


Igår spelade jag lite turneringar online. Jag hade inte satt igång Holdem Manager och eftersom min dator inte är av det senaste snittet (inte bensindriven som i elbilsreklamen, men nära...) avvaktade jag då HM drar så mycket kraft när den initialladdar händer att datorn ibland kan frysa i 10-30  sekunder.
Tidigare hade jag 1GB i ramminne och det var ingen bra kombination, speciellt inte för mitt psyke, när datorn frös i 10-15 minuter. Jag tryckte dit 4 gig istället och numera fungerar det med mindre smärta.


Jag åkte ur turnering efter turnering och när det bara återstod en vågade jag på mig en uppstart av HM. Vi var c:a 500 spelare kvar och 50 till skulle ut innan det var dags för pris när jag fick två kungar på lilla mörken. Mörkarna var 500-1000 och jag hade c:a 16k i marker. En spelare i sen position med 40k höjde till 3000, övriga passade och jag minihöjde till 5000. (det var sent och jag var trött...)


Givetvis gick HM upp på högvarv just då efter att ha startat upp mjukt i några minuter. Datorn frös! Mina fem laxar låg ute på bordet, jag hade elva bakom och ingen aning vad som hände medan sekunderna tickade iväg! Helvete!


Tack o lov var jag tack vare 4-gigsen tillbaka innan jag timat ut. Min patient hade synat och floppen var K77! Hoppsan!


Jag checkade och han betade 5k. Nu frös datorn igen! Satans jävla helvete! Hur är det möjligt att man råkar ut för det här? Efter ytterligare en hel del sekunder kom jag tillbaka och nu tog jag inga risker utan tryckte all-in innan datorn hann få en chans att skicka mig till psykoteraputen. Fienden synade med AJ och jag lutade mig avslappnat tillbaka och kluckade gott. Nu var pengarna inne och jag behövde inte vara orolig för fler missöden längre.


Turn: Ess
River: Ess


Jag insåg att några timmars sömn kanske var en bra idé...



2 kommentarer:

Lasombra sa...

Jag är i Brasilien, dock hemma i Sverige nu. för att ordna visum och andra papper
Så kommer tyvärr inte kunna åka ner i tid. Förmodligen mig du har sett som läsare

Men SP samtidigt som Karnevalen är aldrig fel.

Peter Eichhardt sa...

Synd annars hade vi kanske kunnat ta en fika om du hade varit i SP.

Får se hur mycket karneval det blir för min del...

Ha det!