torsdag 10 september 2009

Otroligt golfväder

I måndags spelade vi inspelningsvarvet på Master Course i Barsebäck. Banan var som alltid i härligt skick även om det var lite kladdigt och svårputtat med nygödslade greener. Ombyggnationen av banan är klockren! De flesta svaga punkter (bunkrar, träd, buskage, svaga greener) är borttagna eller omgjorda. Mycket bra gjort. Fast om jag hade fått hålla i pekpinnen hade det inte stannat där. Det finns fortfarande en hel del man kan göra för att förhöja spelupplevelsen, trots att vi pratar om en av Sveriges bästa banor. (Tydligen äger Gösta marken en bit ut i havet nere vid seaside-hålen. Ni förstår själva vad det går att göra.)



Som vanligt var det några som sköt 38, 40 poäng på inspelningen för att sedan falla bort helt när det började gälla något. Det är inte lika lätt längre när tankarna om att man "måste" börjar krypa in i skallen. Plötsligt börjar händer och höfter leva ett eget liv, inte direkt i synk med hjärnan...

Själv mjukstartade jag med 34 poäng för att öka takten när allvaret började. På tisdagen hade jag 37 poäng på Donald Steel trots usla greener (hålpluggade, dressade och gödslade). Två man till hade samma resultat men eftersom "Lex Cy" infördes för ett par år sedan då han hade vunnit alldeles för ofta låg jag ett poäng efter ledningen. Lex Cy innebär att föregående vinnare av finalen i Barsebäck får ett poängs avdrag per rond nästkommande år. Skulle jag vinna i år igen får jag två poängs avdrag per rond nästa år! Lex Peter?

Igår spelade vi så Master Course igen och jag tänkte att det var bäst att trycka till några optimister som mopsat upp sig, så jag gled in på 41 poäng efter att ha spelat drömgolf men tyvärr puttat svagt, 34 puttar. Fyra över par men med normal puttning, 27-28 puttar, hade det blivit några slag under par istället och tävlingen hade varit över.

De små mopsarna brakade igenom med dunder och brak och klarade knappt 28-29 poäng. Istället smög en gammal favorit fram. Cy. Han driver "Lasse i Parken" (krog på söder) och efter att stått och slavat i köket i sommar var inte golf-formen på topp. Men räkna aldrig ut en gammal mästare! Han har skramlat ihop 70 poäng efter 39 igår och den galna blicken i hans ögon har tänts. Nu leder jag med sex poäng över honom och vi går i ledarboll tillsammans idag.

Jag hoppas verkligen han fortsätter spela bra så att jag får lite press på mig. Ska bli kul att se hur jag reagerar. Shortsen åker i varje fall på för tredje dagen i rad. Varför åka till Spanien när Skåne finns?

Inga kommentarer: