tisdag 8 september 2009

Rapport från fem golfdagar

Nu har vi snart varit igång i en vecka. I torsdags spelade jag som i en dröm på Bro-Hof. De har öppnat 10 hål på sin nya bana, Castle Course, och vi fick spela dem två varv. Banan är lite kortare och trixigare än Stadium Course, men fortfarande i samma underbara skick. Otroligt fina greener att putta på. Istället för saftiga ruffar mellan hålen har de infört "waste area" utav sand med en massa gräsbevuxna kullar och flikar, vilket gör att det är lätt att hitta bollen men väldigt svårt att slå ifrån. Läckert!





Trots en del otur gick jag två över par, men kände ändå att jag lämnade några slag där ute. Det var med mersmak vi åkte ner till Vasatorp på fredag morgon för att spela deras TC. Efter fem timmars bilfärd från huvudstaden till Helsingborg teeade jag, Cy, Moa och David upp kl 12:20 i stormbyar. Tack och lov sken solen samtidigt som banan var i kalas-skick. Lill-brorsan vet hur man sköter en golfbana!

Det gjorde att de andra stod ut bättre trots de svåra förhållandena. Själv älskar jag ju mer det blåser. Det blir otroligt svårt när vinden är fyra-fem klubbors skillnad jämfört med vindstilla. Hjärnan går på högvarv hela tiden och ibland måste man hitta på nya slag. Ruskigt kreativt och kul! Fast alla verkar inte tycka det....På tolfte hålet, par 5, spelade vi rakt in i vinden. Jag slog drive och drive igen från fairway. På tredjeslaget hade jag 115 meter kvar och slog en perfekt pressad järnsexa (slår jag normalt 155 meter). Den hamnade 30 meter kort i bunkern!

Det blåste lite grand....med skånska mått. Bara runt 30 m/s i byarna.



Dagen efter spelade vi PGA National i Bara, utanför Malmö. Det är en storsatsning på många miljoner som ska ta upp kampen med Bro-Hof om Ryder Cup, men de spelar inte ens i samma division som Bro-Hof. Klubbhuset är jättefint och personalen ung och väldigt serviceminded, men att ta 1100 kronor i green-fee för en bana med greener som behöver växa till sig minst något år är hutlöst. Sen förstår jag inte hur de tänkt med layouten. Hålen är intressanta och strategiska, MEN det finns en enda buske på hela banan, på första hålet. Sen är det inget som hindrar vinden och man känner sig helt sönderblåst efter 18 hål.



De kallar banan för links course och det är väl det man försökt efterlikna, men på en äkta links finns det ofta stora sanddyner som ibland skyddar, ibland gör det svårare. På PGA är det bara öppet fält på en stor f.d. åkersluttning. Dagen efter kommer man knappt ihåg hur hålen såg ut. För mig var det en besvikelse.

Ska ni välja mellan två nya banor i Skåne rekommenderar jag Vasatorp TC alla dagar i veckan. Omväxlande och roliga hål, utan ett enda svagt sådant, och greener i kanonskick.

Jag kommer med rapport från Barsebäck och lite fler bilder senare, och även hur jag nästan blev uppkäkad av en jätte-rottweiler. Måste gå och äta innan restaurangen stänger.

Inga kommentarer: