onsdag 20 januari 2010

Helgaktivitet

I lördags spelade jag ingen poker utan fokuserade på NFL-matcherna som gick. De senaste åren har jag verkligen anammat Amerikansk fotboll och kollar på nästan alla matcher som visas på Viasat under säsongen. Det är den ultimata lagsporten och nästan perfekt TV-sport, om det inte vore för alla reklamavbrott...

Men det löser man genom att spela in matchen och sedan i efterhand bara spola förbi alla avbrott. Istället för 3,5 timmar blir det bara en 2,5 timmar lång match då. Är matchen ganska oviktig kan man komprimera den till bara en timme har jag märkt, och ändå få med all matchtid när bollen är i spel...

I helgen spelades kvartsfinaler i slutspelet. Första matchen på lördagen var New Orleans Saints mot Arizona Cardinals. Saints var fullständigt överlägsna och körde över kardinafåglarna med 45-14. Saints lag är komplett utan några svagheter någonstans verkar det som. Det kändes som om vinnaren av Super Bowl (finalen) redan var klar. Men, men.

Nästa match var Indianapolis Colts mot Baltimore Ravens. Colts var kanske inte lika överlägsna som Saints, men vann ändå komfortabelt med 20-3. Colts quarterback Peyton Manning, kanske tidernas bäste quarterback, är givetvis lagets styrka även om han inte glänste i den matchen. Dock var Ravens quarterback halvskadad och gjorde en usel match.

På söndagen skulle det bli en kanonmatch mellan Minnesota Vikings och väldigt formstarka Dallas Cowboys. Oddsen var ganska jämna med liten hemmaplansfördel för Vikings och alla var övertygade om att matchen skulle bli en stjärnsmäll. Det blev den också, men kanske inte som väntat.

Vikingarnas försvar var bland det bästa jag någonsin sett och fullständigt massakrerade alla anfallsförsök från Dallas. Dessutom var Vikings 40-åriga quarterback, legendaren Brett Favre, absolut briljant. Liknelsen med ett dyrt Bordeaux-vin stämmer verkligen med honom.
Det blev 34-3 till Minnesota.

I fjärde och sista kvarten blev det så en liten skräll när NY Jets bortaslog San Diego Chargers. Oddset på bortaseger var 4,5 vilket var en aning för högt i mina ögon eftersom de spelat väldigt bra på slutet och deras quarterback, rookien Mark Sanchez, spelat bättre och bättre för varje minut som gått. Resultatet blev rättvist 17-14 till Jets och jag kunde inkassera en liten slant.

Semifinalerna spelas på söndag och då tar nog sagan slut för Jets när de får möta Colts som antagligen är för bra för dem. Är man skrällsugen är oddset just nu 4,10 på Jets men jag trodde faktiskt att det skulle vara högre. Sanchez verkar ha satt sig i respekt även hos bookies.

Det riktiga smällkaramellen startar dock 00:40 mellan Saints och Vikings. Om bägge lagen spelar i närheten av de senaste uppvisningarna, kan det mycket väl bli tidernas match. Den får ni bara inte missa om ni är det minsta intresserade av Amerikansk fotboll!

Pokern då? Jo, jag spelade nio turneringar på söndagen och fick en liten utbetalning. Fortfarande inget söndagsflyt.

Annars började det bra i en 320 euros knockout-turnering på Ipoker. Av 300 euro gick 75 till ett pris på ditt huvud och resterande 225 till prispotten. För varje spelare man slog ut fick man behålla dennes 75:a.

Vi var runt 1000 spelare som startade med 5000 i marker och några nivåer in i turneringen hade jag jobbat upp mig till nästan 7000 och dessutom slagit ut en snubbe. Jag fick AA och lyckades få in allt mot AQ då bordet visade A 8 4 K 2 utan färg. Faktum är att jag betade 3200 av mina 4100 och han höjde mina kvarvarande 900 efter sista kortet...han var sugen på min bounty på 75 euro.

Nu var jag uppe på 15k och slog dessutom strax ut min antagonist som blev shortstackad mot mig. Två bountys till mig.

Ett varv senare slog tävlingens chipleader upp till 450 (han hade 22k och jag 17k nu). Jag synade med 66 strax bakom och direkt efter synade en spelare till (med 4k i stacken). Floppen kom Q 10 6. Ding!

Första killen betade 1100, jag höjde till 3200 och tredje killen gick all-in med sina 4k. Blixtsnabbt gick första spelaren all-in med 22k. Jag synade lika snabbt med min triss (har han triss i tior eller damer, så får det väl vara så. Det finns ju alltid en out kvar...) De hade AA och KK respektive! Varken ess eller kung kom på de återstående korten och nu hade jag 38k där tvåan i turneringen hade 20k.

Dessutom tre bountys. Smakstart!

Fast efterrätten var inte lika god...Inga fler bountys och utslagen på 200:e plats med 100 prisplatser. No problemos.

Inga kommentarer: