fredag 1 januari 2010

Vinterdopp

Över en av julmiddagarna nere i Skåne kom vi in på ämnet vinterbad. Jag har själv aldrig provat hoppa i en isvak, det närmaste jag kommit är runt 10-gradigt vatten. Det var i min ungdoms år på efterfest en höstkväll i Malmö vi fick en snilleblixt och åkte till "Ribban".

Ett par tips till bad i mindre varmt vatten: Doppa inte tårna först. Se till att det går att kasta i sin bleka lekamen, oåterkalleligt, i ett stycke. Exempelvis från en brygga på Ribersborgsbadet.

Bada gärna med ett par väldigt söta flickor som lockar dig i vattnet. Exempelvis från nattklubben Privé. (Det här var 20 år sedan)

Det spelar ingen roll hur välutrustad fortplantningsmässigt du är, i kallt vatten dras blodkärlen obönhörligen samman, med resultat som kan knäcka den stoltaste om du inte är mentalt förberedd. Bit ihop och intala dig att de söta flickorna givetvis förstår orsak och verkan.

Det är manligt nog att bada i kallt vatten. Hoppa går bra, du måste inte dyka.

Om du nu har en "god vän" som filmar ditt lilla kylslagna dopp, se till att det är en av slaget som kanske bryr sig lite om något går
en aning fel. Istället för att garva häcken av sig...



Mina ryskkunskaper säger mig att ni som talar polska får ha lite överseende med språket i videon. Det verkar inte vara polska kulturelitens årliga vinterbad.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Gott nytt år!!

:)

Peter Eichhardt sa...

Tack detsamma!

En aning kallare här i Stockholm...