söndag 2 augusti 2009

Tur eller otur?

Lena åkte till Göteborg för att hälsa på en väninna så jag och Emma får en helg tillsammans utan mamma. Lite golf blir det ändå. Jag köpte några klubbor och bag till Emma för ett par veckor sedan och vi har åkt ut till rangen i Tyresö några gånger. Nu börjar hon träffa bollen hyfsat och tycker genast att det är roligare. Jag ser redan resorna till Irländska linksbanor framför mig.

Efter träningen åkte vi in till Sergel för att kolla på Ice Age 3 i 3D-versionen. En aning sena, känns igen, kom vi dit ett par minuter efter utsatt tid.

Popcorn.

Jag undrade om vi inte skulle strunta i dem eftersom det var köer till kiosken och reklamen kunde sluta när som helst. Man vill ju inte missa de första minuterna i filmen. Iofs är det väl värre i en actionrulle då man kan tappa en stor del av poängen ibland. På slutet sitter man och undrar vad som var så roligt med den kommentaren när hela salongen asgarvar.

Blicken från Emma visade mig att det bara var att ställa sig i kö. På bio äter man popcorn. Punkt slut.

En stor bytta av det salta vita guldet, Emma vet att pappa inte kan låta bli att “provsmaka”, och en flaska vatten senare intog vi våra platser med perfekt timing när de visade sista trailern.

Filmen var som väntat rolig och välgjord. Som vi alla konstaterat är ju ekorren den riktiga stjärnan och han verkar få mer filmtid för varje del som produceras. Den här gången får han dock lite konkurrens om nöten i några riktigt sköna scener.

Emma tyckte filmen var kanon. Mycket bättre än Harry Potters senaste, som tydligen var helt intetsägande och händelselös.

Pappa har bra timing på filmbesöken…

På kvällen blev det ingen poker utan golf från PGA-touren på tv när Emma lagt sig för att sova. Tiger spred utslagen över hela banan på sista nio och sköt ändå 65. Vad ska man säga?

Nu leder han med ett slag inför sista varvet och står i oddset 1,25. Är det spelbart, kan man undra? Tja, han har ganska hygglig statistik när han leder eller är i delad ledning med ett varv kvar. På PGA-touren har han då vunnit 46 av 49 gånger!

Läs en gång till så ni verkligen förstår innebörden. Helt omänskligt! Fast jag har länge hävdat att det är tidernas största vinnarskalle vi har äran att få uppleva.

Michael Jordan, Winston Churchill, Alexander den Store, Hannibal Barkas och alla ni andra… jag är ledsen, ni är bara statister i vinnarskallarnas mästerskap.

Tiger är skicklig. Inom poker är det svårt att vara så dominant eftersom turmomentet är såpass stort. Men vad är tur och otur egentligen?

Man kan ha fantastisk tur i en vardagshändelse och samtidigt enorm otur i en livsavgörande. Kika på det här klippet och begrunda (kolla även 2:an och 3:an).

4 kommentarer:

Unknown sa...

fy det var länge sedan jag garva så högt..
riktigt sköna klipp.
gillar snutarna som kommer till banken för o plocka upp rånarna, som plockat ur en Monty Pytonklipp GANSKA MYKKE;=DDDDD

Peter Eichhardt sa...

Ja visst är det.

Rånarna är skön, men jag gillar även MC-föraren som studsar ut från kuddarna.

Dumskallen som snubblar på rälsen är också sanslös. Det måste ha varit något väldigt viktigt på andra sidan....

Anonym sa...

De ska skolas tidigt! Är det månne en framtida LPGA-mästare vi ser i unga fröken Eichhardt? ;)
Ekorren är ju garanterat filmens hjälte, men satan vad jag skratta när de åkte "hissen" ner till...
Dessutom var det bara jag som blev sjukt överraskad hur ballt det var med 3D!? Jag trodde inte alls det skulle vara så "verkligt" och längtar tills de släpper nån skön sckräckfilm i 3D!
Tisdag, tisdag, tisdag... ;)

Peter Eichhardt sa...

LPGA-touren....oj vilken dröm. Pappas pension skulle vara klar!

Jag håller med, man kan ha riktiga skrattpartyn med helium. 3D har vi sett tidigare fast det blir bättre och bättre.
Om du är på Liseberg någon gång ska du prova deras 3D-visning. ALLA ungarna försökte ta på ormen som kom ut ur duken. Hur roligt som helst att se!

Tisdag ja... =)