torsdag 25 mars 2010

Handanalys: upplösning

Eftersom klockan tickar snabbt online går det inte att luta sig tillbaka och fundera i godan ro, därför fokuserade jag mer på stoners möjliga händer. Hjärnan arbetar ju för fullt så lite hann den ändå kasta en glans åt Robins hand.

Robin hade inte spelat särskilt aggressivt tidigare och när han limpar in i potten växer den till 18k. Han har då 42k kvar bakom. Vilka händer slår han inte om med?

Det är möjligt att han synar konservativt med par i sjuor och nedåt, för att lägga sig vid omslag. Han kan också ha AA, KK eller kanske QQ för att försöka fånga någon. Par i åttor till knektar antar jag att han ställer all-in på innan flopp.

Hans tvekan innebär två saker. Antingen har han ett monster, 66, och försöker få syn av stoner också, eller så blev han osäker. Han kanske tror mig när jag påstår att jag har en trea och är osäker med sitt höga par, men min online-erfarenhet säger mig att spelare ofta bara ställer i ett sånt läge med högt par. Har han ett färgdrag kan det också motivera tvekan, eftersom han då måste fylla för att vara kvar i turneringen och han verkade ju inte vara en gambler.

Nåja, som jag sa var hans hand inte den stora frågan, utan vad har stoner?

En sak är jag helt säker på. Stoner har inget par i handen. Jag kan inte se att han bara synar preflop, med hans uppenbara vilja att gambla, med ett par och det redan ligger 18k i potten.

Har han en trea? Det finns definitivt i hans range. Men varför trycka all-in för att skrämma bort mig? Han kanske har en svag trea och hoppas jag ska lägga en något starkare, typ 3,7 eller 3,8? Inte troligt, för vem lägger en trea här? (Bortsett från Eastgate då)

Han kanske har en trea och vill att jag ska betala för färgdraget? Det är möjligt, men han var en gambler. Jag tror han var beredd att ta lite risk.

Klockan tickade i samma takt som min magkänsla ökade. Han måste ha färgdraget! Jag kunde inte se något annat.

Nu var det två potentiella färgdrag ute. Ett helt säkert! Jag kunde alltså ha bästa handen (nåja, leda för tillfället) och fick nästan 5 gånger pengarna på syn. Det kostade 73k för att vinna 350k. Jag behövde bara vinna 21% av gångerna.

Även om jag var snett ute hade jag 74k kvar med mörkar 2000-4000. Jag synade och kände mig tillfreds med beslutet.

Ännu nöjdare blev jag när jag fick se deras händer. Robin hade K 8 i ruter och stoner 10 9 i ruter.

Klöver dam och klöver fyra senare mådde jag som en liten prins…

När jag kör handen i en odds-kalkylator har jag drygt 39%, Robin 43% och stoner 18% efter floppen. Hade å andra sidan stoner haft en trea hade mina odds sjunkit till c:a 9%.

Med tanke på att 21% vinstchans räckte och med den tidspress det är online tycker jag att jag tog ett bra beslut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Aah ok. Grattis till en bra analys Peter!
Intressant med dina tankegångar i en hand. Fortsätt så.

Mvh Jonas

Peter Eichhardt sa...

Det kommer. ;-)