torsdag 25 mars 2010

Lady Gaga

Förra årets världsplåga ‘Pokerface’ var en låt som som var så trallvänlig att till och med Doyle Brunson nästan knöt på sig dans-skorna och parkerade permobilen.

Nu har fröken Gaga och svenska videooraklet Jonas Åkerlund slagit sina påsar ihop. Ryktet går ju att Gaga möjligtvis också har en kulpåse, men i videon visar Gaga att hon har lite självironi. Tillsammans med Gaga och Beyoncé lyckas Åkerlund producera en riktigt tung och provocerande video (vi pratar om dubbelmoralens förlovade land, USA).

Åsikterna om Gaga är många. Vissa avgudar henne som den nya Madonna, andra tycker att hon är en talanglös uppmärksamhetsbehövande nolla.

Nu tillhör jag väl som medelålders familjefar inte MTV:s största målgrupp och följdriktligt är jag inte så uppdaterad på musikvideos. Efter att ha sett ‘Telephone’ tittade jag på ett par andra av hennes tidigare videos.

Att kalla henne talanglös är nog inte rättvist. Hennes sångförmåga kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är tränad. Däremot tycker jag att bildspråket i hennes videos är absolut fantastiskt!

Visserligen är Åkerlund, som också producerade Gagas förra video, ett geni, men hon har säkert haft en del att säga till om. En sak är jag dock säker på vad beträffar hennes talang; Lady Gaga skrattar hela vägen till banken….

Dra gärna upp videon i helskärmsformat så att ni inte missar Tarantino-influenserna och de ytterst subtila produkt-placeringarna. (Som vanligt måste man först klicka på videon för att komma till deras sida om man vill se videon i större format)

Inga kommentarer: