onsdag 10 mars 2010

Tweedleidow

Häromdagen var vi och såg “Alice i Underlandet”. Kombinationen Tim Burton/Johnny Depp borgade för en intressant upplevelse. Filmen visades i 3D men eftersom Burton älskar mörka och skuggiga scener tycker jag effekten förtogs en del. Bild och effektmässigt var den inte i närheten av Avatar, som ju är en av Van Goghs bästa tavlor inom 3D-genren.

Filmen var okej. Depp, som alltid, lysande men filmens stora behållning för mig personligen var tvillingarna Tweedledee och Tweedledum. När jag såg dem i Burtons tolkning insåg jag att den gode Tim läser pokerbloggar i svensk kvällspress.

I den listige biskop Brasks anda skriver jag ett litet förbehåll, för vi vill väl inte såra varandra i onödan i bloggvärlden, och poängterar att jag inte har något emot Oskar personligen. Tvärtom tycker jag att han verkat vara en trevlig prick de gånger jag träffat honom.

Utöver det uppfattar vi saker och ting på vårat eget sätt utifrån våra egna erfarenheter, vilket fantastiskt nog ofta betyder att jag ser snö och härliga vinterdagar, medan någon annan ser vidrig iskyla och “när fan ska det sluta snöa?”

I mina ögon var dock likheten underbar. Jag rekommenderar dock Oskar att vara försiktig med efterrätterna i framtiden…

Originalet     Kopiorna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Han som spelar dessa tjocka goa figurer ligger även bakom en av de bästa engelska humorprogrammen någonsin. Little Britain. Rekommenderar den serien starkt!

Peter Eichhardt sa...

Ok, ska ta mig en titt.

Humor kan man inte få för mycket av.