måndag 22 mars 2010

Analysera i poker

Som vi alla vet uppstår det ibland situationer och pokerhänder som är väldigt intressanta att analysera. Det sker både i kontantspel och i turneringar. (Här tycker jag faktiskt att cashgame har en skönare klang. Ungefär som att bankomat låter skönare än kontantuttagsautomat).

I cashgame är dock mörkarna statiska och ofta sitter man med samma spelare under lång tid, medan man i turneringar hela tiden höjer mörkarna, samtidigt som det är stor omsättning på spelare.

Ibland sitter man i timtal med ett helt bord och har lärt känna deras spelstilar. Han med rufsigt här och skjorta som strykts med en handfull russin spelar tajt som en för liten kondom. Killen som som har keps, glasögon, StarWars t-shirt och biceps som en tolvårig tjej är i själva verket en kallhamrad, aggresiv pottslaktare.

Men precis när man har kontroll på situationen och vet exakt hur man ska spela mot respektive motståndare bryts bordet och man får leta upp en ny plats bland åtta fullständiga nykomlingar. Det kräver att du genast slukar ny info för att inte göra ett ödesdigert felbeslut som kan kosta dig din plats i turneringen.

Det innebär en helt annan dynamik i situations- och handanalyserna av en turnering, jämfört med cashgame. Går man långt i turneringen och spelar 10-12 timmar blir man också betydligt mer utmattad mentalt än under samma tid i ett cashgame, där man inte konstant behöver samma fokus.

Ken Lennaards nystartade blogg har väl inte undgått någon pokeraficionado i Sverige. Ken skriver riktigt bra funderingar och analyser av diverse händer och jag tänkte själv vara lite mer aktiv med den biten. Låter det intressant?

Numera har jag länkat till Kens blogg i marginalen och jag tror någon till snart kan beredas plats.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det tycker jag definitivt. Mer handanalyser och eventuellt, vid minne, ifrån dina tidigare turrar. =) Kanske något från EPT?

Mvh Jonas

dybban sa...

Det ser jag fram emot! Du måste ha mängder av intressanta händer i bagaget.

Peter Eichhardt sa...

Jag har skrivit tidigare om udda händer i EPT etc, och kan väl gräva fram dem men minnet börjar ju svika en på gamla dar så anaylserna får nog bli från lite mer nyspelade händer.

dybban sa...

Ja, det spelar ingen roll om de är nya eller gamla. Bara man får ta del av analysen. =)

Anonym sa...

Kul att läsa din blogg - men varför har du så konstiga och slumpvisa fetstilsavsnitt? Blir svårläst.
B Ländin, ordmärkare (på alla möjliga sätt...)

Peter Eichhardt sa...

Hej Birgitta!
Jag har haft den frågan uppe tidigare då det var en läsare som tyckte som du.

Svaret är att jag såg det någon annanstans (jag tror att det faktiskt var hos Mattias 'Pokerstar') och tyckte själv att det blev tvärtom mer lättläst.

Jag ställde frågan till mina entusiastiska läsare och med en förkrossande majoritet vann fetstils-linjen. (Jag tror att det blev 3-1 om jag inte minns fel)

Jag tycker att det blir mindre monotont, det gäller bara att inte låta ögonen dras till det fetstilta. Är det pudelns kärna?

Smaken är ju som baken....

Anonym sa...

LOL. Gillar dina underdrifter Peter. Ett gott skratt osv osv, =)

Mvh Jonas