onsdag 24 mars 2010

Handanalys

I söndags uppstod en intressant hand när vi kommit en bit in i turneringen. Mörkarna var 2000-4000 med en ante på 400.

Lite bakgrundsinformation:

En spelare vid namn ‘stoner’ hade tidigare visat hänsyns-löshet. På mörkernivån 1000-2000 gick han all-in för 20k med J 10 i ruter i tidig position, fick syn av AJ men floppen kom    7 8 9 och han dubblade upp. Handen efter trycker han sina “surt förvärvade” 45k all-in med AJ off-suit från första position, får syn av AQ men lyckas återigen köpa ut och dubbla upp. Ingen blyg kille med andra ord.

Tillbaka till handen. Första position synar 4000 (med 84k i stacken), nästa passar, tredje position ‘Robin’ synar (med 46k i stacken). Sedan pass, pass och syn av ‘stoner’ på knappen (110k i stacken).

Jag har 184k i marker och får A 6 offsuit på lilla mörken. Jag synar 1000 och stora mörken checkar. Fem man ser alltså floppen som kommer 6 3 3 med två ruter.

Alla checkar till ‘stoner’ som betar 12000. Jag försöker representera en trea och slår om till 32000. Pass, pass och nu funderar ‘Robin’ en lång stund innan han synar (och sparar sina sista 10k!). Inte vad jag ville direkt, men okej, tärningen är kastad i hans fall eftersom han har så lite kvar.

Nu går genast ‘stoner’ all-in för ytterligare 73k! Hoppsan!

Det var inte billigt längre. Om jag lägger mig har jag 154k kvar, fortfarande stor stack. Synar jag och förlorar får jag 74k kvar. Sämre, men ändå ingen jättekatastrof.

Vinner jag handen däremot får jag 350k, vilket ger mig en stark position i turneringen.

Jag funderade en liten stund och gick igenom troliga scenarion innan jag tog mitt beslut. Vad tror ni jag gjorde och hur tänkte jag? Vad hade ni själva gjort?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte vad du gjorde. Jag hade lagt mig för att man är troligen liten favorit eller stor underdog här. Robin har väl monster eller färgdrag eftersom han "bara" synar. Stoner kan ha vad som helst,men något som passar med floppen har han ju.

Anonym sa...

Jag hade garanterat lagt mig. Någon av spelarna, förslagsvis stoner, sitter med en trea. Med tanke på sitt lösa spel kan han ha vad som helst. Varför inte en trea då? Tror du foldade?

Mvh Jonas

Anonym sa...

Jag hade foldat men jag är övertygad om att du är smartare än mig så du synade. Jag räknar oxå kallt med att du vart utdragen :P

Spelar du bara NLHE eller kan man hoppas på t.ex någon omaha-hand i framtida analyser?
Mvh Madoff

Unknown sa...

Enkel fold va?
Även om du vinner sidopotten går du väl +-0 på potten.
Du är troligen slagen av shortstacken,, alternativt är du uppe mot två st färgdrag med 2 st överkort på hand eller 4 5 hos nån av dom.
Varför gambla?
Du har en bra stack och en vilde på bordet som troligen kommer att donera bort sin stack innan FT.
Btw kanske inte spelar så stor roll, men hade det inte räckt med en minihöjning alt höjt till 28K?
Jag hade foldat..

Anonym sa...

Du synade såklart. Det ser man ju på ditt upplägg av storyn...