måndag 5 april 2010

Portmarnock

Det blev sol idag! En härlig dag med lite lagom vind (vindstilla med irländska mått), rostig sving och väldigt få par. Otroligt nog lyckades jag spela på samma boll hela varvet, även om jag var och nosade på några ärttörnebuskar.

På 16:e hålet tryckte jag i en efterlängtad birdie från tio meter, men det spelade inte så stor roll eftersom bara att få vara här ute igen får mig att må bra.

Min kompis Leo som är medlem var bortrest och kunde därför inte spela. Istället tussade han ihop mig med George. Leos beskrivning av honom i sms:et var: “Han är styrelsemedlem och rödhårig”.

Hur skulle jag kunna missa honom?

George var kanontrevlig och även om vi inte presterade världsgolf hade vi kul. Jag fick hans mobilnummer så att jag kunde ringa om inte Leo var hemma nästa gång jag ville spela. Ganska skönt med tanke på att greenfee normalt kostar 180 euro, men som gäst till medlem betalade jag bara 30 euro.

Trehundra spänn för en dag på en av Irlands bästa golfbanor. Där kan vi snacka om prisvärt!

Efteråt tog vi en lunch i klubbhuset och snackade i ett par timmar. Jag frågade lite försynt hur lång kölista det var att bli medlem och hur mycket medlemskap kostade. Inte för att jag är intresserad av att bli medlem utan mest av nyfikenhet.

Kölista existerade inte utan nya medlemmar kunde endast tas in på rekommendationer av övriga medlemmar och efter styrelsens godkännande. Eftersom de bara har c:a 180 spelande medlemmar verkar det inte vara huggsexa om platserna. Inskrivningsavgiften på 18000 euro kanske också hjälpte till….

Utöver det har de en årsavgift på 2000 euro, plus en avgift på 450 euro som jag gillade. Den går i förskott till bar & restaurang, och om man inte spenderar pengarna så kan du “kyssa dem farväl”. Bra för sammanhållningen och stämningen på klubben för ingen vill väl gå minus i baren?

Jag måste ha gjort ett gott intryck på George för när Leo ringde lite senare hade George frågat honom om jag kunde tänkas vara intresserad av att bli medlem. Men med tanke på att jag spelar här en eller två gånger per år så föredrar jag nog att betala 30 euro per gång….

Jag tog med mig kameran men givetvis glömde jag usb-sladden för att föra över till datorn. Här är lite bilder av banan från förra året.Portmarnock 1 april 09 020

Portmarnock 1 april 09 026

Portmarnock 1 april 09 028

Portmarnock 1 april 09 044

Åh, vilken skön sving! Vem kan det vara?

Portmarnock 1 april 09 048

Portmarnock 1 april 09 065

Snart kanske snön har smält bort även i Stockholm?

Inga kommentarer: