fredag 9 april 2010

Masters dag 1

Vi var lite sena så vi missade “honorary” start. Istället tog vi en frukost och gick sedan upp och satte oss vid den nya rangen i en timme. Vädret var strålande och alla sken ikapp med solen; spelare, åskådare (patrons som det heter på Augusta), funktionärer, personal, parkeringsvakter, fåglar osv.

Jag och Martin följde sedan Dustin Johnson och Alvaro Quiros i ett par hål då vi förväntade oss en shootout dem emellan. På trean fastnade vi dock vid green och väntade in en 5-6 bollar för att se hur de tacklade hålet.

Det framgår inte på långa vägar på tv hur knepig och kuperad banan är. Treans greenområde exempelvis; förmodligen ett av de bästa jag någonsin sett. En kort par fyra (350 yards) med en liten treklöver till green som är väldigt upphöjd. Två flikar kort höger vänster och den tredje lång i mitten. På fairway , 250 yards ut, ligger två bunkrar som man kan välja att spela kort om eller försöka nå över.

Flaggan stod lång och gav mycket green att jobba med, vilket innebar att de långtslående brassade på med driver i medvinden. Ändå hade de väldiga problem med 40-50 meters inspel som gärna hoppade över green och gav svår chip tillbaka. De som lyckades bäst på inspelen låg ofta 100 yards kort green.

När flaggan står kort är det vansinne att lämna sig ett kort 50-meters inspel då man har noll green att jobba med och är man kort spinner och rullar bollen tillbaka 30-40 meter nerför fairway. Det går inte att se på tv och när man är på banan inser man hur jävla genialisk McKenzie var.

Banan är som sagt mycket mer kuperad än man kan föreställa sig. Det finns ingen bana i Stockholmstrakten som är i närheten. Botkyrka är nästan platt jämförelsevis. Skicket behöver jag inte nämna, det är minst lika bra som syns på tv.

Något man blir imponerad av är all effektivitet runt omkring. Parkering är gratis och det går blixtsnabbt att ta sig till och från banan. Det finns en massa försäljningsställen överallt och det går undan! Vi pratar inte kiosken på nian här.

En normalstor svensk villa i storlek med 4-5 separata köer som alla går i en riktning igenom “kiosken”. In på ena sidan och ut på andra. I en kiosk jobbade det garanterat 30 personer och de säljer ruskiga volymer!

Toaletterna hade samma princip, in på ena sidan, ut på andra. Aldrig korsande trafik. Man behövde aldrig köa mer än några minuter någonstans. Helt fantastisk effektivitet!

En liten brasklapp för er som planerar att besöka Masters någon gång och har allergiproblem. Börja dosera antihistamin några veckor i förväg… Jag är björkpollenallergiker och fick mig en REJÄL dos av något närbesläktat pollen (vad vet jag inte, men inga björkar fanns det). Tallarna pollinerade kraftigt dock. Till i morgon har jag laddat upp ordentligt med antihistaminsprayer och piller så jag slipper snyta mig och nysa halva dan.

Vi hade satsat på en del gubbar och var rätt ute på många; bl.a. Westwood, Poulter, Watney och Yang. Men det fanns även några andra som såg obehagligt starka ut, Mickelson var en av dem. Cabrera och Casey var på gång men båda avslutade katastrofalt.

Slutligen har vi den där Tigern. Vi trodde att han kunde skjuta bra i början men hade väldigt svårt att tro att det skulle hålla i 4 dagar efter allt som hänt de sista månaderna. Vad ska man säga? För första gången någonsin gick han under 70 på förstavarvet i Masters med 68, men det vi såg på 7-8 hål som vi följde honom var läskigt.

Han slog bollen sjukt bra och hade resultatet varit 63 hade jag inte höjt på ögonbrynet. Jag vet inte hur det såg ut på tv men det var vår uppfattning. Helt makalöst.

Jävla utomjording! Nästa gång får Elin ta sandwedgen så det blir lite tyngd bakom….

6 kommentarer:

Per sa...

Först och främst, tack för en jättebra blogg.

Jag kollade på Tigers framfart igår och blev klart imponerad. Visst missade han några puttar som borde ha suttit, men det makalösa inspelet på 9an kändes på något sätt som beviset på att hans frånvaro inte trasslat till spelet alls. Vilket slag! Han ser ut att vara tillbaka på topp.
Han har tappat mycket/allt vid sidan av banan, men oj vad skoj att han är ute och slaktar golfbollar igen. Golfen blir så mycket roligare att kolla på.
Hoppas Mickelson håller ihop spelet så kanske det blir en drömduell på söndag.

Ser fram emot fler intressanta inlägg från banan.

Anonym sa...

Tja Peter!

Önskar du hade samma passion för Pokern som du verkar ha för Golfen.

Jag Loggar in här igen när snön börjar falla, för vi har väl sett det sista blogginlägget om poker på länge nu va....
Du skriver skitbra om golf!!
Varför kan du inte göra detsamma om pokern??


Mvh Johan.

Håkan B sa...

Hej Peter.
Kul, tänker följa dig och hoppas på många rapporter. Sitter här med en undran dock, är det sommargreener?
Mvh
Håkan

Peter Eichhardt sa...

Per; ledartavlan är onekligen intressant inför lördagen även om Phil o Tiger inte var ofelbara på fredagen.

Johan; det kommer mer poker, än är inte golfen allsmäktig och i år ska jag skriva om en del poker även på sommaren.

Håkan; jag brukar "take pride" i att jag har sjuk humor som ibland kräver en viss framförhållning mentalt, men är inte säker på att jag hänger med den här gången...

Håkan sa...

Hej Peter
Som svältfödd svensk golfare, väntandes på att banan skall öppna, kunde jag inte låta bli att fråga...men visst är det så att Augusta har öppnat med ordinarie greener? (div smileys)
Stay awake soldier!!
The blog must go on...

Peter Eichhardt sa...

Okej Håkan, jag hänger med nu. Såg inga smileys...

Ironi är det som får jordens befolkning att överleva, men det kan vara svårtolkat ibland.

Ironi.