fredag 9 oktober 2009

Eichhardts pokerskola

I dagens aftonbladet har Dan Glimne tagit upp en hand från turneringen på Krukan, när vi var heads-up, i sin pokerteori.

Resonemanget han för är väl ungefär som jag själv gjorde. Alex slog däremot om hårdare innan flopp, totalt 140k. Hade han bara höjt 60k, till 100k totalt, hade det varit en uppenbar mjölkning eftersom Alex vet att jag synar i det läget med väldigt många händer. Nu gav han mig chansen att reraisa för att försöka ta hem potten och då hade jag gått i fällan.

Handfördelningen jag ger Alex är väl också en aning bredare än de Glimne återgiver. Jag vet att han är stark men JJ, 1010, AK off suit och AJ suited är också starka händer heads-up, så jag hade en del fold equity med min höjning efter floppen. Om det nu var fallet att han hade bättre än så, var jag beredd att gambla. Emma ville att jag skulle komma hem, som jag beskrev i ett tidigare inlägg, och jag ville få till ett snabbt avslut på turneringen.

Det gick ju vägen, men i fortsättningen får ni nog hålla i markerna om Alex sitter vid bordet. Han spelar väldigt bra och lär vinna många turneringar framöver.

Igår spelade jag lite turneringar online medan jag kikade på golfen, President’s Cup, i bakgrunden. Fyra Texas-turneringar utan framgång och så var det den där torsdags-omahan på 24hpoker. Man kan säga att jag vann, nästan…

Tyvärr så frös ett bord när det var 70 spelare kvar. Tydligen har det hänt ett par gånger när nätverket haft mjukvaru-uppdateringar. Även om spelarna brukar bli kompenserade är det tråkigt när det händer. De andra borden fortsatte som vanligt och folk slogs ut. Det var tolv priser i tävlingen och när vi började närma oss prisplats blev de andra spelarna ännu passivare än normalt.

På något sätt ville de inte åka ut på bubblan när det fanns ett bord med en massa småstackar kvar, även om det bordet stått stilla i ett par timmar. Antagligen skulle det kännas försmädligare. Inte för mig dock. Jag gasade på som vanligt medan alla la sig.

Slutligen kom vi till det intressanta momentet när vi blev 13 spelare kvar och hand för hand skulle spelas. Vi väntar fortfarande på att de ska spela klart sin hand….

Tack och lov stannade turneringen där och avbröts. Jag förmodar att nätverket därefter delade upp prispengarna procentuellt efter ditt markerantal. Det passade ganska bra för min del, eftersom jag ackumulerat ihop en ansenlig hög.

Själv hade jag 265k. Övriga vid mitt bord hade 95k, 61k, 36k och 26 k respektive. Vid det andra bordet hade 8 spelare 47k tillsammans. Förstapriset var runt 3600 euro varav min andel blev nästan 2900 euro. Förvisso känns det som om jag blivit rånad på 700 euro, å andra sidan fick jag mer tid över för golfen…

Vi är tyvärr inne på sluttampen av golfsäsongen och helgens golf på TV är väl det sista av intresse för året. Förvisso lär USA vinna utan problem men det är alltid intressant att se världsspelare i aktion.

Snart är snön här. Fram med skidorna!

Här får ni en gammal klassiker i argentinsk version. Jag har lyssnat på den ett antal gånger och tårarna bara sprutar av skratt varje gång. Cornudo kallar man någon vars partner är otrogen. Ni som är finkänsliga borde kanske avstå från att lyssna…

Inga kommentarer: