måndag 5 oktober 2009

Premiärseger


Efter dag 1A och 1B återstod 45 spelare. Med mina 117k låg jag på en fjärdeplats. Ledde på runt 190k gjorde två Alexandrar, varav den ena skulle visa sig vara en svår nöt att knäcka.

Jag kom inte helt oväntat 15 minuter efter utsatt starttid och på den korta tiden hade tre spelare blivit utslagna vid mitt bord. Tyvärr var en av dem min vän, David Brant-Lundin, som bluffat sig ur turneringen och moloket satt i baren när jag anlände. Det var dock inte slut med action vid bordet för det. Efter att jag reraisat ett par gånger innan floppen tyckte en yngre kille att nu fick det vara nog och gick all-in med 50k när jag återigen höjt upp. Oturligt för honom låg han illa till med 7 8 i spader mot mina KK..

På 20 minuter hade jag gått från 117k till 220k! Strax därpå bröts vårt bord och mitt nya motstånd var heller inte villigt att släppa ifrån sig några blindar. Med blindar 1000-2000 höjde jag till 6000 med A7 i spader. Franco satt på stora mörken och var ensam att syna. Floppen kom Q 6 2 med två spader. Franco checkade varpå jag satsade 7000. Han funderade en stund innan han höjde till 20k. Nu var det min tur att tänka lite. Jag höjde tillbaka till 60k och antog att han skulle ge upp QJ och förmodligen även KQ (vilket antagligen var ett felaktigt antagande skulle det visa sig).

Franco hade 100k när handen startade och gick genast all-in. Jag synade givetvis men blev lite förvånad när jag såg att han synat med Q 2 off-suit preflop. Turn var ett ess men tyvärr fick jag ingen mer hjälp och potten på 200k skeppades över till kvalitetshanden....

Efter det blev det lite berg och dalbana i min markerhög emellanåt. Stundtals fick jag bra händer och efter att ha varit nere på 130k som lägst hade jag jobbat upp mig till c:a 700k när vi var 5-6 spelare kvar med mörkar på 20k-40k. Alexander Anter spelade utmärkt och hade byggt upp sin stack till dryga miljonen. Då det fanns 2,5 miljoner i spel hade övriga fyra spelare bara 700k tillsammans. Alexander var inte sen att utnyttja det och flera gånger på raken gick han all-in när jag höjt, eftersom han visste att jag var tvungen att ha bra händer för att kunna syna och riskera utslagning när övriga hade så små stackar. Tyvärr hade jag aldrig bra de gångerna.


Men jag fick min revansch så småningom..

När vi slutligen utmanövrerat småstackarna var det som väntat bara jag och Alexander kvar. Han hade 1,4 miljoner och jag 1,1 miljoner. Lena var och jobbade på kvällen så Emma sms:ade mig säkert 10 gånger under kvällens lopp och undrade hur det gick och när jag skulle komma hem. Med det i åtanke, plus att Alexander var så duktig, undrade jag om han ville göra någon form av deal. Efter lite snack kom vi fram till att prisskillnaden inte var så enorm samt att det är bra träning att spela heads-up, så vi fortsatte utan deal.

Nu var jag beredd att gambla lite mer så jag kunde åka hem till en aning orolig och väldigt trött Emma. Det gick inte lång tid innan läget uppstod. Med 2 3 i hjärter på knappen kompletterade jag 20k till stora mörkens 40k. Alexander höjde 100k till och jag synade. Floppen kom Q 8 i hjärter och spader två. Time for rock'n'roll!

Alex betade 170k och jag höjde strax till 450k. Han kontrade med all-in och tärningen var kastad. Jag synade snabbt och hoppades bara att han inte hade triss. Tack och lov hade han bara KK...

Jag var ganska lugn och kände på mig att det skulle sluta bra. Jag gillade läget! Fjärde kortet var en rysare, hjärter kung! Sista kortet var en blank och nu var det jag som var bas. Med 2,2 miljoner mot Alex 300k kunde det vara slut när som helst. Första handen direkt efter lyckades han förvisso dubbla upp men efter att jag hackat lite på hans mörkar fick han nog och gick all-in med Q 9 då jag hade 10 10. Med floppen 10 8 3 såg det bra ut och även om en sexa dök upp på turn för att ge honom några fler vinstkort så var det här min dag och jag tog en lika väntad som välförtjänt seger. Hehe.



Jag vill passa på och tacka serverings- och turneringspersonalen som gjorde ett utmärkt jobb. Turneringen var briljant genomförd med väldigt duktiga och rutinerade dealers, som dessutom insåg när det var dags att ge mig ett par kungar lite då och då..

Micke Norinder och Unibet ska ha en eloge för sin generositet med adderade pris vilket skapar ett stort intresse. 165 deltagare kunde säkerligen ha varit det dubbla om det funnits plats. Krukan hade verkligen en lyckad premiär och det lovar gott för framtiden.

Utöver förstapriset på 80 000 och ett Unibet Open-paket till Warszawa fick jag lite fina blommor och en flaska skumpa, samt sist men inte minst; "Pokerhandboken" av Dan Glimne. Nu blir jag farlig!

Boken var signerad av monsieur himself med en liten kommentar:
"Kom ihåg att vid pokerbordet antingen ger man eller så får man lektioner!"

Ganska passande för tillfället....

5 kommentarer:

Åsa Holmberg sa...

Snyggt jobbat!! =D

Anonym sa...

Wow grattis Peter!!
Hoppas allt var bra med tösen när du kom hem bara. Nu har du ju råd med lite extra lördagsgodis till helgen till henne. :)

Mvh Jonas

Peter Eichhardt sa...

Hehe @ Jonas.

Tackar o bockar!

Anonym sa...

WP m8!

Kanske kan byta lite träningslektioner mot pokerdito.. ;)

Peter Eichhardt sa...

Thx!

Hurså? Går träningen trögt? ;)