torsdag 19 november 2009

Bollkväll

Igår blev det en fotbollskväll för min del. Först såg jag på Italien-Sverige och det såg ju hoppfullt ut inledningsvis med piggt kortpassningsspel och snabba förflyttningar. Till och med Mellberg började söka alternativ längs marken och slog ofta en kort passning till någon av mittfältarna. Vad har hänt?

Tyvärr var anfallarna inte direkt de mest effektiva. Elmanders storhet har jag aldrig förstått och Hyséns lama avslut när han kom helt fri med målvakten var inte något av hans bästa. Även moster Agda hade nog försökt skjuta sidan om målvakten istället för rakt på.

Jag tror vi behöver världens bästa anfallare i laget. Något säger mig dock att det inte är helt överspelat. När förbundskapten Hamrén fått riktig ordning på kortpassningsspelet och lite allvarligare kvalmatcher står för dörren är det nog inte helt omöjligt att Zlatan känner suget igen.

Till slut föll Sverige med 1-0, men jag tyckte de gjorde det med flaggan i topp. Det finns kanske hopp med den nya passande generationen när fler av den tjongande generationen börjar fasas ut. Fast än så länge är Mellberg kvar.

Lite senare kollade jag på VM-kvalmatcherna i sammandrag. Den stora snackisen var väl hur den svenske domaren Martin Hansson missade Thierry Henrys avsiktliga hands innan han passade till det vinnande målet, vilket medförde att Irland inte fick åka till VM-slutspelet i Sydafrika.

Återigen en anledning till att införa möjlighet för förbundskaptenen att utmana beslutet att granskas av domaren i en TV-monitor. Samt målkameror. Precis som i amerikansk fotboll. Förvisso är många av de styrande inom fotbollsvärlden stockkonservativa, men jag förstår inte vad de kan ha emot något som så tydligt skulle göra spelet rättvisare. Det är ju trots allt enorma skillnader, inte minst ekonomiskt, (framför allt för en liten fotbollsnation som Irland) på att åka eller inte till ett VM-slutspel.

Kvällspressens bloggare hade rullat fram tjärtunnorna och lyft upp fjäderbalarna. Hansson stod inte högt i kurs hos dem, men korrekta och sofistikerade rubriker är väl inget man säljer lösnummer på….

Orrenius på expressen tyckte att Martin Hansson borde undvika att åka till Irland igen. Kanske det. Jag skulle nog vara oroligare om jag hette Terje Haugen idag. Den norske domaren dömde matchen Slovenien-Ryssland igår och i mina ögon uppfattade han en situation fel där en rysk spelare ligger ner och sparkar mot bollen i hopp om att målvakten inte har kontroll över den. Till svar får han en tryckare i ansiktet av en slovensk back och därpå ett groteskt rött kort av domaren.

Givetvis vilda protester från ryssarna som nu tröstlöst fick jaga kvittering och avancemang till Sydafrika med en man mindre på plan resten av matchen. Låt oss hoppas att alla ryska maffigubbar är på förlåtande humör, annars lär stackars Haugen inte döma fler matcher. FIFA och UEFA lär inte ha med det beslutet att göra heller……

Kommer ni ihåg den underbara badbollen som fick Liverpool-fansen att gråta? Nu har tydligen någon godtrogen köpare ropat in den på auktion för 411 pund. Den kanske har äkthets-stämpel? Man undrar ju samtidigt vilket lag han håller på?

Här kommer ytterligare två korta fotbollspärlor.

Inga kommentarer: