måndag 2 november 2009

Ur askan, i Krukan

Efter en smidig hemfärd i det lilla SAAB 340-planet landade jag på Arlanda vid halv fem-tiden i lördags. Precis lagom för att hinna hem och dumpa resväskan innan Krukans månadsfinal började klockan 18.

Flyg från Tallinn (5)

Flyg från Tallinn (4)

Flyg från Tallinn (8)

 Saab 340 kraschad Sista bilden visar flyplanstypen, fast vår landning var snäppet bättre…

Det var en 3300 kronors freeze-out med 35 deltagare. Trots att mitt första bord bestod av idel ädel pokeradel; Frej, DBL, Yogaman, Rivieran, Alexandrarna (Anter är den ene) bland andra så fanns det ändå en del riktigt fina skattebetalare med.

Frej fick exempelvis en fin present när mörkarna var 300-600. Frej höjde till 1800 med J 9 i spader. Stora mörken som var en äldre herre, osvensk i sin spelstil, synade. Floppen kom K Q 4. Check efter lite fundering från gentlemannen. Frej checkade likaså. Turn var en tia. Katjing!

Nu betade gentlemannen ut 3400 och Frej höjde genast till 10k. Snabb syn. Sista kortet var en sjua. Inga färger. Check från gentlemannen och Frej betade saktmodigt 20k.

All-in kom det blixtsnabbt som gensvar! Frej blev så paff att han bad dealern räkna hur mycket. Själv hade Frej 24k kvar och det visade sig att motståndaren hade en aning mindre. När dealern började räkna insåg Frej att det inte spelade någon roll eftersom gentlemannen var så oberäknelig och om han nu hade AJ och högre stege fick det vara så. När Frej synade visade fienden upp QJ. Par i damer med ett numera dött stegdrag.

Ett typexempel på en spelare som inte tänker sig in vad motståndaren kan ha. Att Frej har bra när han höjer till 10k inser man eftersom Frej är medveten om hur syngalen motståndaren är och därför bara höjer med en genuin hand. Den lär han inte lägga när sista kortet är blankt. Tydligen insåg inte gentlemannen det och “stackars” Frej fick hålla på och stapla marker i fem minuter innan han fick ordning på dem.

Själv tog jag det lugnt och höll mig mest flytande. Slutligen kom vi till finalbord där jag fick uppleva en formidabel kaskad av ospelbara händer medan det höjdes till höger och vänster runt omkring mig. Jag bidade min tid.

Krukan har en fantastisk struktur på slutet av turneringarna vilket innebar att vi säkert spelade i ett par timmar utan att någon åkte ut. Det var bara fyra priser varav 40k sek i förstapris vilket hade till effekt att de med små stackar spelade tight och väntade in bra lägen.

Mitt kom. Frej satt med 170k och höjde till 8k då mörkarna var 1500-3000 och fick syn av en ganska lös spelare med runt 80k i sin stack. Den andra Alexander, med c:a 70k, funderade en stund innan han synade. Jag är ganska säker på att han övervägde att gå all-in men kom fram till att det var riskabelt.

Jag satt på stora mörken och var illa ute med 22k totalt, men fru fortuna ville få mig på bättre humör och gav mig QQ. Givetvis gick jag all-in med futtiga 14k till och hoppades på omslag då det skulle bli svårt att överleva mot TRE spelare.

Frej tyckte som jag att motståndarna spelat sina händer svagt, om de nu inte slöspelade AA eller KK, och gick all-in med AJ. Han var helt säker på att de skulle lägga sig men den lösa spelaren hade en överraskningshand. Av någon anledning hade han valt att bara syna med AK på Frejs första höjning och synade nu all-in.

Alexander hade enligt egen utsago också AJ och passade givetvis. Nu såg det bättre ut för mig med bara ett ess kvar i leken och utan några missöden lyckades jag fyrdubbla på ett bräde. Nu började folk åka ur och ju färre vi blev kvar desto aktivare blev jag. Fick bättre händer, menar jag..

Slutligen sprack bubblan och när vi hade säkrat prispengarna hade jag en rejäl stack. Tyvärr tror jag att den långa dagen kom ifatt mig och jag gjorde ett par svaga spel samtidigt som jag hade lite otur. Det blev ingen ny vinst på Krukan utan en tråkig fjärdeplats som gav 10 500 kronor. Tack och lov var det inget enormt förstapris, för då hade jag blivit ännu mer besviken på min insats på slutet.

Söndagsturneringarna på nätet var en ännu större pina. I tre av dem floppade jag triss, fick in alla pengarna i STORA potter för att bli utköpt på sista kortet av ett överpar. Tre feta tvåoutare. Inte min dag direkt, men det kommer nya…

3 kommentarer:

Anonym sa...

Frej måste ha varit glad åt att sitta med denna gentleman. Snyggt spel av gentlemannen!

Vad är nästa stora liveturre du tänkt åka på?

Jonas

Peter Eichhardt sa...

Det enda som är inplanerat för tillfället är Unibet Open i Warszawa 3-6 december.

Kommer du?

Anonym sa...

Försöker allt jag kan :)

Tänkte i så fall inte bli lika lätt byte som den du skrev om. ;)

Jonas