tisdag 21 juli 2009

Blåsigt på Brollsta

För en gångs skull kom jag till banan en halvtimme innan start och hann till och med slå en halv hink på rangen som uppvärmning. Lite chippning och puttning på det och sedan upp på första tee. Mjuk och fin drog jag på en kanondrive. Rakt ut i skogen till höger…

Strecka första hålet var ju inte den starten man önskade. Jag spelade upp mig och slog som vanligt många riktigt bra slag. Puttningen stämde också bra vilket medförde tre birdies, tyvärr inga fler. Det blåste rejält vilket medförde att det var svårt att komma nära flaggan för riktigt sänkbara puttar.

Brollsta juli 09 (3)

Brollsta juli 09 (4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var en helt underbar golfdag vädermässigt med växlande molnighet, mest sol, och mycket vind. Tack vare vinden blev det inte för varmt. Det kunde gärna ha blåst ännu mer då jag älskar att tricksa med låga slag i motvind, höga slag i medvind och skruvade slag i sidvind. Det blir aldrig rutinmässigt utan hjärnans kreativa sida får arbeta för högtryck. I effing love it!

Tyvärr kroknade jag lite på slutet med ett par rejäla skitslag och kom in på 32 poäng. Ola och Jegis, med moppen, hade 34 och 33 poäng respektive. Starkt spelat i vinden!

Undrar om jag tröttnar pga vätskebrist? Jag försöker dricka mycket, ofta 1,5 till 2 liter på en runda, men det kanske inte räcker? Jag får öka dosen och se om det hjälper mig att behålla fokus.

Brollsta juli 09 (2) Golfbil får jag dock vänta med. Jag är ju inte pensionär.

Banan var som sagt tidigare väldigt fin med snabba, jämna greener och nu var de en aning hårdare efter att vinden torkat ut dem en aning. Brollsta har överlag väldigt hög standard på sina greener genom hela säsongen. Jag gillar den banan mer och mer.

I morgon skall jag dock spela en mycket vassare bana med Moa. Bro-Hof!

Det är verkligen en bana jag inte bara gillar, utan älskar. Skicket på den är ju utan tvekan bäst i Sverige. Jag tror inte att jag blir besviken i morgon. Hoppas att det blåser en del också, så att den blir riktigt svårspelad.

Senare på kvällen spelade jag några turneringar på nätet. Utan framgångar. Lustigt nog råkade jag ut för exakt samma scenario som förra söndagen. Jag hade AK mot AA och vi hade ganska djupa stackar. Efter pliktskyldiga omslag var vi all-in och lika förbannat som senast träffade vi det fjärde esset på bordet och jag var ute. Deja vu.

Jag hittade det här sköna citatet på koppsnurr.com

Det är mycket väder på Irland. Det berättas att Lee Trevino under en runda fick frågan vad han gör om det börjar åska.

– I just take out my 1 iron and stand in the middle of the fairway with the club held high over my head and wait for the storm to pass. I do not fear the lighting because I know not even God can hit a 1 iron.

Jag har en sliten Hogan Apex järnetta från 70-talet stående i en gammal bag. Har provat att lufta den på rangen någon gång och trots att jag slår bollen bättre än någonsin tidigare kan jag bara instämma med Trevino. Den får förbli pensionerad.

2 kommentarer:

Unknown sa...

tjena Peter.
Du som gillar golf, här får du en rätt sjuk golfgrej på länk.

http://www.youtube.com/watch?v=OG-NQpV6Vlo&feature=player_embedded

Själv är ja pokernörd men uppskattar din blogg ändå.
Lite lite poker dock.

Mvh Johan.

Peter Eichhardt sa...

Hej Johan,

Kul klipp! Jag ser att det diskuteras om det är fake eller ej. Med tanke på reaktionerna hos övriga verkar det äkta. Sen studsar ju bollen ner bakom killen efter att ha träffat flaskan.

Det sjukaste är hur folk vågar stå så nära och framför allt han som håller i flaskan. Hon tar ju full sving så det kommer att svida om hon träffar fel.

Fast de verkar ju ha druckit en del redan...

Nu på sommaren blir det mycket golf, det är jag medveten om. Jag älskar ju det så mycket!

Jag ska skriva mer om poker och det kommer mer när golfsäsongen är över. Annars finns det ju en del om du kollar mina gamla krönikor i SvD (under 2008)

mvh Peter