torsdag 16 juli 2009

Dubbelmacka på nätet

En lång dag slutade verkligen i dur! Jag och Emma åkte till Brollsta GK för att spela golf med Nisse, en gammal arbetskamrat och vän från Rysslandstiden. Emma har precis fått nya klubbor men hon är lite för grön för att spela på bana, så hon följde med som caddie. Världens underbaraste caddie!

Vagnen knuffade hon kanske 100 meter totalt. På första hålets fairway plockade hon av sig gympadojor och strumpor eftersom det var mycket skönare att gå barfota i det mjuka gräset. Hon vaktade flaggan två gånger, men insåg snart att det var roligare att kika på fjärilar. Tvätta golfbollar i bolltvättarna och laga nedslagsmärken på green var däremot kul, så det gjorde hon hela tiden när jag visat hur man gjorde.

Brollsta m Emma Brollsta m Emma (2)

Jag tror att banskötarna hade blivit tårögda av lycka om de sett henne…

Nio hål var okej, sedan satte hon sig utanför klubbhuset och läste en av sina Twilight-böcker med glass, kexchoklad och sprite. Är inte livet härligt?

Jag och Nisse spelade klart ronden på alltid utmärkta Brollsta. Fairways var i kanonskick, ruffarna tjocka och greenerna snabba och fina. Kanske an aning mjuka för min smak. Jag gillar ju stenhårda links-greener. Det ska höras 200 meter bort när bollen landar på green, då slickar jag mig om munnen.

Värmen gjorde sitt för att köra slut på mig. Jag drack mycket under ronden, men det räckte inte på långa vägar, för efteråt på vägen hem och hemma hällde jag i mig garanterat 4 liter vatten till. Då äntligen kände jag mig återställd.

Och som det hjälpte! Klockan nio startade jag i fyra online-turneringar. Jag vann två av dem!

Först vann jag 10k garantin på 24h med 115 deltagare. För det fick jag 3600 euro på 3 timmar. Sedan vann jag Unibets 20k garanti på 6,5 timmar. Där var det 466 deltagare och jag fick 6700 euro. Det verkar som om turneringsformen börjar bli finslipad…

Nu är jag egentligen supertrött men adrenalinet har skjutit in för tillfället så jag orkar skriva lite, men jag måste gå och lägga mig snart. I morgon, om några timmar, måste jag iväg till Lindö Park för en runda med vår Mälartour. Min trognaste bloggläsare från Malta, Moa, är på besök ett par veckor och då måste jag ju visa hur golf-formen är. Inte bara snacka.

Jag hinner dock kolla en timme från Turnberry på de riktiga grabbarna innan jag måste åka och hämta Moa. Men sedan blir det långsittning framför Viasat hela helgen.

Jag känner mig som ett barn på julafton. Eller som ett barfotabarn ute på jakt efter fjärilar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara gratta till vinsterna peter!!
Smid medan järnet är varmt :)

Mvh Jonas

Peter Eichhardt sa...

Tackar! Ska smida på.

Fast nu i helgen får jag svårt att slita mig från the Open på tv.

magnus sa...

får man fråga om nickname på prima?

mvh
Magnus

Peter Eichhardt sa...

Hej Magnus,
Jag skulle själv föredra att alla var tvungna att spela med sina riktiga namn online. Eftersom så inte är fallet föredrar jag också att vara anonym för att inte ge andra fördelar.

Ofta kan man kanske räkna ut nicket ändå, om man verkligen vill veta det. Ex.vis. via resultatlistor i turneringar.

mvh Peter