onsdag 8 juli 2009

Kalabalik i Las Vegas

Tydligen var det upprörda känslor på Rio i Las Vegas när flera hundra spelare inte fick plats i WSOP:s main event då över 3000 ville spela sista dagen. Eftersom huvudturneringen de senaste åren blivit så enormt stor delar man upp fältet i fyra förstadagar, 1a,1b,1c och 1d.

De tre första dagarna kom det 1116, 873 och 1696 spelare respektive dag. Dag 1d fick 2809 deltagare spela!

Skandal var ett av de mildare uttrycken bland de som blev nekade att ställa upp pga platsbristen. Det klagades på dålig organisation, planering och flexibilitet. Men vänta….

Spelarna fick själva välja dag när de ville spela och genom alla tider det anordnats pokerturneringar har majoriteten alltid kommit så sent som möjligt. Det finns kanske någon grön stackare som inte känner till det, men övriga 99% vet helt enkelt om det. Att då riskera att inte få spela för att man väntar till sista stund har jag bara ett ord för. Klantighet.

Dessutom är det allmänt känt att många turneringsproffs med dålig bankrulle-disciplin är panka och försöker in i det sista få sponsring av välvilliga själar. Vilket de ofta får eftersom de är duktiga turneringsspelare och därmed blir de sista borden som startas ofta rena minfälten med tuffa spelare.

Det går ganska bra för de svenska spelarna än så länge i årets WSOP. Låt oss hålla tummarna att några duktiga svenska profiler tar sig till finalbord i år.

Själv har jag stannat hemma av diverse anledningar. En av dem är att det gått för dåligt för mig det senaste året och då har jag inte den rätta motivationen att spendera så många veckor i ökenhettan eller AC-kylan i Las Vegas när vädret samtidigt är det bästa på året i Sverige.

Hrm. När vädret borde vara det bästa menar jag…men vi kanske får tillbaka sommaren snart. Innan sommaren tar slut, hoppas jag. Snälla?

Även om strandlivet blir lidande så går det utmärkt att spela golf! Igår spelade vi på Åkersberga GK och det gick bra för mig! För omväxlings skull startade jag lite trevande och slog bort någon boll på andra hålet men höll ihop det och vände på fyra över par första nio hålen. Sista nia hände det dock grejer! Jag slog bollen väldigt bra ute på banan, likaväl som jag puttade mycket bra. Jag satte en tre-fyra långa puttar, trots att greenerna var en aning ojämna, eller kanske var det därför….? Tyvärr var det många som strök hålkanten och inte ville droppa.

Åkersberga juli 09 (3)

Åkersberga juli 09 (4)Jegis på sitt fartvidunder som jag skrivit om tidigare. Miljövänlig och kan säkert komma upp i en 3-4 km/h. Om backen är tillräckligt brant utför…

 

Jag gick ett under par sista nio men det kunde lika bra ha varit fem under. På min handicap och 36 poäng, men det räckte bara till en andraplats då Bäckman fick en Lidnersk knäpp och stänkte i puttar till höger och vänster. Han har lite högre hcp och fick 39 poäng till slut. För att slå honom hade jag varit tvungen att gå under par brutto.

Det gör jag nästa gång…

Nu börjar nämligen spelet verkligen att stämma för mig. Tack Tiger. Du har säkert ett finger med i det spelet också.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ärligt talat så förstår jag inte heller hur man kan riskera en turrestart i WSOP genom att vänta så länge. Men så är jag inte proffs heller. ;) Tycker kanske att det är lite bortskämt att gnälla när det finns ett antal pokerälskare som vill till WSOP men inte kan eller får chansen. Jaja men nästa år då j...ar. Mvh Jonas

Peter Eichhardt sa...

Vi kan väl ta och mötas vid det där finalbordet nästa år i main event, Jonas?

Anonym sa...

Tycker jag låter som en toppen idè. Har redan spelplanen klar. :)
Jonas