fredag 24 juli 2009

Ullna ger och tar

I tisdags spelade jag förmodligen årets bästa runda. Två dagar senare kom jag till Ullna fylld av tillförsikt och självförtroende. Visserligen var det inte mitt favoritväder då jag inte gillar när det är kvavt och fuktigt, men so what! Här skulle det skjutas en riktigt låg score!

Var det gick fel har jag ingen aning om men sju hål senare hade jag förpassat en boll i skogen, en i en damm och tre i Ullnasjön och fortfarande noll poäng. Man kan, utan att överdriva, lugnt säga att bollträffen och svingtempot inte var detsamma som på Bro-Hof.

Vem påstod att form är färskvara?

Startat med sju blanka hål har jag aldrig gjort tidigare. Jag förmodar att det inte är många i världen över huvudtaget som gjort det. Men jag fick i varje fall 3 poäng på första nio. Hahaha.

Ullna 23 juli 09 Det var inte bara jag i vattenhindren.

Ullna 23 juli 09 (5) Ullna 23 juli 09 (6) Ni märker att golf är otroligt krävande fysiskt.

Ullna 23 juli 09 (12)Häftig ekstam.

Fast banan var i fint skick med snabba greener. På tisdag ska jag tillbaka och spela en scratchtävling (utan hcp) i 36 hål för forummedlemmar på golf.se. Nu har jag åtminstone tränat på banan….

Väl hemma spelade jag 4 Texas-turneringar och en Omaha-turnering. I Texas kammade jag noll men Omahan gick lite bättre. Det var en 50 euros rebuy på 24hPoker med 100 deltagare. Min vana trogen körde jag över finalbordet när jag väl tagit mig dit. Det var ett par spelare som ville göra deal men jag tackade nej. Som alltid.

Mycket riktigt tog skickligheten ut sin rätt, med en liten gnutta tur kanske, och när vi var två kvar var det bara en tidsfråga innan motståndaren skulle kasta in handduken.

Det var en tysk som spelade bra, om än en aning för passivt heads-up. Ett tag ledde jag med 530k mot hans 90k, men den lille surkålsätaren var seg och lyckades med ofantlig tur, givetvis, vända tillbaka och ledde med motsvarande siffror.

Jag växlade då upp ett par snäpp och till slut hade jag fileat honom för en nettovinst på 3500 euro. Som jag tidigare konstaterat borde jag spela mer Omaha-turneringar. Min statistik är ju ganska grym.

Med dagens golfrunda i åtanke:

Tom Lehman, ett golfproffs som vann British Open –96 spelade en foursome-tävling med sin fru 1999. Foursome innebär att man slår varannat slag på samma boll.

Tom slog ut på första tee och skickade iväg en kanondrive 250 meter. Hans fru, Melissa, slog en socket (träff på klubbskaftet, inte bra alls…) rakt ut i ruffen. Därifrån lyckades Tom slå upp den på green 5 meter från flaggan.

Nu var det Melissas tur att putta och hon smackade iväg bollen 7 meter förbi hålet. Tom bet ihop och sänkte skickligt och med lite tur putten för bogey.

När de gick av green sa Tom till sin älskade: “Du måste göra bättre än så ifrån dig.”

“Jaså?” svarade Melissa. “Du slog tre slag. Jag slog bara två!”

2 kommentarer:

Unknown sa...

Grattis Peter till din rush på pokerborden o även formtoppen på golfbanorna.
Du vet va dom säger ett dåligt genrep ger en bra föreställning så nu får dom passsa sig på Ullna nästa gång.
;=D


Mvh Johan.

Peter Eichhardt sa...

Tack, tack

Kom precis från rangen och nu satt slagen som de skulle. Kan bli kul igen i veckan!

Får se om kroppen är vaken kl 7:50 på tisdag morgon på Ullna..

Peter