tisdag 11 november 2008

Krönika 14 i SvD: Jobb sökes

Arbetsförmedlingen nästa!

Martinspoker har beslutat att omprioritera sina utgifter för marknadsföring och lägger därmed ner lagverksamheten tills vidare. Jag har full förståelse för deras beslut då laget bestod av närmare tio spelare förra året och enda prisplaceringen var i princip min 8:e plats i Badens EPT. Den gav 46 000 euro vilket innebar att resultatet för mina turneringar hamnade någonstans runt minus 10 000. Då kan ni föreställa er vad den totala kostnaden blev för övriga laget. Jag förmodar att den kostnaden överstiger intäkterna den ökade trafiken till sajten vi genererar genom våra namn. Beslutet var ingen enorm överraskning, om än tråkig för personlig del, men det finns bättre sätt att marknadsföra sig för en pokersajt.



Så nu står jag där. Inget sponsorskontrakt, ingen trygghet, inga ATP-poäng.... Vad göra? Ja, nu öppnar sig andra alternativ. Antingen stanna hemma och fokusera på cashgame och tävlingar i Sverige, eller söka andra vägar att finansiera tävlingsverksamheten. Det naturliga är att söka andra pokersajter som kan tänkas vara intresserade, jag menar inom idrottsvärlden är det vardagsmat att byta klubb ett flertal gånger under din karriär. Helst vill man dock att det är en aning långsiktigt om man ska binda upp sig med kontrakt. Ett annat alternativ är att försöka kvala in via satelliter som går dagligen på nätet. De är egentligen väldigt lukrativa då det är så många otroligt dåliga spelare som söker lyckan för en billig peng. Problemet är just det. De är så billiga att man måste vara väldigt disciplinerad och det kräver kraft och energi. Den vill man egentligen spara till högre insatser.

Ett tredje alternativ är att betala sig direkt in i huvudtävlingarna. Det kommer dock att bli väldigt dyrt över en hel säsong om man inte lyckas nå någon prisplats. Kostnaden för en EPT-säsong uppgår nästan till en miljon kronor. Utöver det tillkommer WSOP, kanske någon WPT och lite andra tävlingar så då förstår ni att man bör vara vid väldigt stadd kassa om man ska finansiera det själv. Förvisso anser jag mig vara en vinnande spelare på turneringar vilket borde generera vinst, men eftersom slumpmomentet är så stort i tävlingar kan det ta lång tid innan skickligheten utkristalliserar sig. Kanske flera år. Under den tiden hinner man förlora mycket pengar. Är det något man ska undvika som pokerspelare är det att spela på marginalen, därför söker man gärna samarbetsparners/sponsorer även om man skulle kunna betala för sig själv.

Min intention är att försöka spela alla EPT:er eftersom jag älskar tävlingsmomentet och verkligen känner mig hemma i den atmosfären. Dessutom finns det ju ett par kronor att tjäna när förstaprisen kommer att uppgå till nära tio miljoner kronor i de olika deltävlingarna. Alltså kommer jag att spela en del satelliter och om jag inte lyckas där förmodligen betala mig in i någon enstaka tävling så länge jag inte hittat någon intressent.

På den positiva sidan har jag nu analyserat mitt spel och gjort några ändringar då jag vunnit för lite de senaste månaderna. Genast gav det effekt och resultatet har varit mycket bättre! Dessutom har jag hittat golfsvingen igen! För gott den här gången? Tveksamt va? Men det känns väldigt bra för stunden. Förr eller senare återfaller man i gamla ovanor, eller hittar nya. Då gäller det att man kan analysera sitt spel och försöka förändra sig. Oavsett om det gäller poker eller golf. Eller livet.

Det är det som kallas utveckling.

Jag vet inte hur det kommer att gå med mitt krönikeskrivande i fortsättningen eftersom det var genom Martinspoker jag fick möjligheten. Det beror på vad redaktionen tycker, och ni läsare. Om det finns några där ute? Är det någon som är intresserad av mitt svammel? Kom gärna med kommentarer eller hör av er till svenskan och berätta att den där guldklimpen Peter Eichhardt får de aldrig släppa.....

Den som vandrar genom livet med ett leende på läpparna kommer att uppfattas av andra som väldigt lycklig.....eller som en byfåne, men det brukar visa sig vilket man är. Är det inte värt att ta den risken?

Inga kommentarer: