tisdag 11 november 2008

Krönika 11 i SvD: Äntligen mulet!

Äntligen mulet!

Hemma igen efter nästan tre veckor i stekande ökensol. Ni anar inte hur skönt det känns att se gråa moln och grön växtlighet som inte är konstbevattnad. Jag vet att ni haft hemskt väder här hemma men jag längtar efter regn. Ett par kompisar ringde direkt när vi kommit hem och undrade ifall vi ville komma ner till Cannes en vecka. De hade hyrt ett hus, men jag har fått nog av värmen för ett tag så jag tackade nej. Dessutom spelas British Open på Carnoustie i helgen. Jag älskar tävlingen och avgudar banan så jag kommer att sitta bänkad framför golfkanalen tio timmar om dagen. Sedan har jag satsat lite pengar på ett par gubbar som startat första dagen på ett lovande sätt. Det lär inte bli mycket poker i varje fall.

Las Vegas gav återigen inga större framgångar tyvärr. I ärlighetens namn spelade jag inte så mycket poker den här resan så det blev inte särskilt dyrt. Den närmsta tiden ska jag bara njuta av att vara hemma (i regnet förhoppningsvis), spela lite golf, träna och läsa lite böcker. Jag har återupptagit mina hemstudier i japanska och det banar verkligen nya spår i hjärnan. Det känns nästan som om man pratar som Yoda i Star Wars. Att förstå svårt ibland det är. Ungefär. Jobbigt men skönt nyttigt.

När British Open är över åker vi nog ner till skåne några dagar för att hälsa på min släkt. Vår dotter Emma har varit där i nästan en månad hos sina kusiner och trivts som fisken i vattnet....eller ska vi säga regnet? Det gäller att ladda batterierna på rätt sätt inför den nya EPT-säsongen som startar i Barcelona ovanligt tidigt, redan i slutet av augusti. Det ska bli intressant och se deltagarantalet den här säsongen då startavgiften höjts till det dubbla och nu kostar 8000 euro i respektive tävling. Förra året var det ju utsålt med långa reservlistor till flera turneringar. Barcelona, London, Dublin, Dortmund och Köpenhamn var de populäraste målen som sålde ut snabbt. Det lär ju inte bli samma tryck i år eftersom det kostar så mycket mer, men skulle det bli utsålt blir det väldigt fina prispotter. Det skulle innebära förstapriser på över 10 miljoner kronor med ett överkomligt deltagarantal på 500-600 spelare. En vinst eller två skulle smaka mumma!

När jag är hemma känner jag lustigt nog också hur skönt det är att sopsortera. Vi har ett förrådsutrymme vid ingången där jag ställt olika papperskassar för kartong, plast, metall och glas. Bara att skölja ur emballagen, låta dem torka och sedan ner i kassen. När kassarna är fulla knallar man ner till återvinningsstationen som ligger runt husknuten och känner att man gör lite nytta i vårt samhälle. Tänk om de ens kunde tänka tanken i USA. Ett så väldigt stort och rikt land som fullständigt vräker ut enorma resurser på slit & släng-menatlitet. Inte konstigt att halva befolkningen, eller är det mer?, är kraftigt överviktiga. Tänkte skriva "feta som julgrisar" men det är väl inte politiskt korrekt....Några svenska pokerspelare som passar bra in på den beskrivningen trivs dock bra i överflödets förlovade land. Inte som fiskar i vattnet kanske, snarare som fiskar på strippklubbar. Väger man in på 150 kilo är man i princip bara medium-storlek där och man smälter in som en kameleont i regnskogen.

Nej, nu blev jag för negativ. Positiva tankar är bättre! Mera träning, poker och golf åt folket så blir alla glada. I varje fall jag!

Håll gärna tummarna för Cabrera också....jag har en liten slant på honom bl.a. Han såg härligt avslappnad och ledig ut i svingen igår. ;-)

Inga kommentarer: