tisdag 11 november 2008

Årskrönika i Expressen 2005

Pokeråret 2005

Mr. Poker, pokerdrottningar, pokerbimbos, tonåriga supermegapokerproffs, pokerset som årets julklapp ...poker, poker, poker!!Vart vi än vänder oss stirrar vi rakt in pokerartiklar, pokerreklam eller pokerprogram på TV. Har vi inte fått nog?

Jag tror inte det.

Själv har jag spelat och försöjt mig, mer eller mindre, på poker i snart 15 år. Jag vet vad det handlar om. Tjusningen, spänningen när man får bra kort, extasen när man vinner en stor pott med mycket pengar, chansen att leva ett liv i sus och dus. Är det så enkelt? Nej, det är det inte.

Visst kan man tjäna en bra månadslön även om man inte är en jättetalang som klär av motståndaren med bara blicken. Och visst kan man spela lite då och då, även fyllespela på helgerna, och ändå vara en vinnande spelare på lägre nivåer. Men för att lyckas riktigt bra krävs det många timmars erfarenhet och framför allt stenhård disciplin, disciplin och åter disciplin.

Vissa kanske nu invänder att Stu Ungar, som av många anses som tidernas bäste No Limit Hold'em-spelare, inte var det minsta disciplinerad och ändå bäst. Det är möjligt att han var mest talangfull, men han behövde ofta låna och dog tragiskt på ett skitigt motellrum av en överdos eller av att hjärtat helt enkelt gav upp efter många års missbruk. Aspirerar man på legendarstatus kanske man ska försöka samma väg. Vill man däremot ha poker som yrke en längre tid, försörja sin familj och klara av den ganska stora pressen det innebär så återstår bara en sak. Disciplin!

En del experter höjer nu sina röster och varnar för att vi kommer att få en hel del ungdomar som inte klarar att hantera poker och blir spelmissbrukare. Min erfarenhet är dock att spelmissbrukare, tro mig jag har sett en del, missbrukar det som finns tillgängligt. Är det inte poker så är det trav, blackjack, roulette, skraplotter eller varför inte Jack Vegas, som Svenska Spel är så måna om. Ett spel som fullständigt pulvriserar användarens ekonomi.Till skillnad mot Jack Vegas kan den som är duktig och disciplinerad vinna pengar på poker i ett längre perspektiv. Det finns idag säkert något tusental svenskar som klarar av att leva på poker.

Nu har ju Svenska Spel insett att poker inte är en fluga och att det finns STORA pengar att tjäna på det, så självklart kommer de med en pokersajt. Till våren 2006 är det sagt, men jag undrar om den tidsplanen inte är lite snäv. Det tar tid att trimma in en pokersajt med tusentals användare som ska vara inloggade samtidigt. Se bara på Expekt som ju gjorde bort sig flera gånger om med sitt online-SM och därmed utnämnde sig till årets mest desperata pokersajt. Och det är inte slut än! De har hotat med att försöka igen den 29:e december.

Årets dummaste påstående stod Svenska Spels VD Jesper Kärrbrink för när han påstod att det är fyra (4) gånger större risk att bli beroende på en utländsk pokersajt jämfört med svenskaspel.se. Ungefär som att påstå att det är fyra gånger farligare att äta bananer än äpplen.
Hur han och hans rådgivare kom fram till den siffran hade jag gärna betalat en slant för att se. I så fall hade jag förmodligen fortfarande garvat mig till sömns varje natt.

Om poker var hett 2004 så var det ett vulkanutbrott 2005!

Årets stortävling var huvudtävlingen i WSOP, poker-VM. Den lockade 5619 spelare som alla betalade $10.000 i insats!
Året innan var det 2576 deltagare och 2003 deltog faktiskt 839 spelare i VM och då ansåg man att det var ett enastående deltagarrekord. Joe Hacheem från Australien vann i år och inkasserade årets förstapris, 7.5 miljoner USD. Jag spelade en hel dag vid sidan av honom i en annan turnering under WSOP och bortsett från att han var trevlig, spelade han riktigt bra poker, så i mina ögon var han en värdig vinnare.

De skandinaviska, i synnerhet de svenska, spelarna hade ett år fyllt av bra resultat i de flesta tävlingarna, även så i WSOP. Diskussionerna gick höga hur det kunde komma sig att så små länder hade så många duktiga spelare. Ken Lennaárd sade fyndigt i en intervju att det berodde på att det var så dåligt väder och mörkt stora delar av året att folk satt inne och spelade. Jag trodde att folk gjorde annat när det är mörkt och kallt ute.
I vilket fall så utser jag Sverige till årets bästa pokernation.

Årets pokerromans tog slut fortare än kvickt. Visserligen varade den lite längre än jag trott med tanke på vilka turturduvorna var, men det kommer snart nya romanser. Inofficiellt har vi redan en ny pokerromans med ett annat kändispar, men den spar vi till nästa år.

Monte Carlo Millions hette en tävling i just Monte Carlo. Den var inte störst men som jag ser det årets bästa tävling. Mycket startmarker, långa perioder, långsam blindstruktur och när 36 spelare återstod gick vi ner på sexmannabord. Arrangemanget och omhändertagandet var utmärkt för de 114 deltagarna som satsade $25.000 var. Förstapriset var en miljon dollar och mycket riktigt vann pokerns Tiger Woods, nämligen Phil Ivey.

Vad händer då i pokerframtiden?

Jag hoppas att kepsar, solglasögon och alla former av musikspelare blir förbjudna vid pokerturneringar. Det underlättar förvisso för oss ärrade pokerrävar att läsa av nykläckta internetjuniorers ansiktsuttryck, samt att det blir svårare att genomföra fusk, men huvudpoängen är ändå att TV-tittarna vill känna igen spelarnas ansikten. Att kunna se deras lidanden och kval när de slagit på en stor bluff medan motståndarna grillar dem under 6-7 minuter.

Inom några år tror jag att vi får en seriös pro-tour för de 200 bästa pokerspelarna. Likt PGA-touren för golfarna. Stora företag, inte bara spelföretag, går in och sponsrar med stora pengar till de populäraste spelarna. Inom idrotten syns det snabbt vem som är duktig eller ej, men eftersom poker innehåller ett stort turmoment är det svårare att definiera vilka som är bra efter de allra bästa. Därför kommer de färgstarkaste spelarna som säljer mest reklamtid i TV att tjäna stora pengar. Det gäller bara att skaffa sig en bra image. Kanske vikingahjälm och stort skägg?

Ha ett gott nytt pokerår 2006!
Peter.


Inga kommentarer: