tisdag 11 november 2008

Krönika 18 i SvD: Iskallt!

Senaste tiden har varit iskall för mig när jag spelat cashgame på nätet. Vad jag än har hittat på har jag förlorat. Jag har gåt ner i nivå, och fortsatt förlorat. Ytterligare sänkning av nivån men fortfarande torsk. Jag har analyserat mitt spel och gjort några små ändringar men egentligen tycker jag mig inte ha gjort några större fel. Ändå har jag inte vunnit. Slutligen spelade jag på en, för mig, löjligt låg nivå tills jag gav upp.

Dags för miljöombyte. Sagt och gjort. Jag åkte till en pokerklubb i Stockholm för att spela lite Omaha, vilket jag inte gjort på flera månader. De gick inte något vidare där heller. Efter ett par timmar träffade jag dock tre ess på floppen och fick in alla pengarna jag hade framför mig mot klubbägaren som hade floppat tre nior. Inga problem! Dealern smaskade upp den fjärde nian på sista kortet och jag satte mig i bilen och körde hem. Miljöombytet gav ju mig åtminstone frisk luft efter att jag parkerat bilen.

Ibland kommer man in i perioder då det bara inte vill sig. Då gäller det att härda ut och inte börja jaga förlusterna, det kan bli väldigt kostsamt. Om man känner frustrationen påverka spelet för mycket är det kanske dags att ta paus. Åka på semester, börja med någon ny sysselsättning eller som jag brukar göra, köpa en massa faktaböcker (mest psykologi och böcker om kost och näring) och bara sitta och läsa. Bra för huvudet och väldigt avstressande.

Det intressanta är att jag nu börjat samarbeta med Agaton Poker Fund vars affärsidé är att hyra in lovande pokerspelare som spelar cashgame på nätet för deras del. Idag ska vi dessutom ha ett litet seminarium på kontoret där jag ska delge mina kunskaper och erfarenheter. Ödets ironi kanske då jag för tillfället inte känner mig som en mentor vad beträffar cashgame online.

Därför har jag bestämt mig för nytt miljöombyte och spelar nu bara satelliter och turneringar på nätet. På det området har jag alltid varit framgångsrik och egentligen förstår jag inte mig själv som inte fokuserat mer på det. Förvisso har jag vunnit bra tidigare även på cashgame på nätet men nu känns det i varje fall lugnare.

Meningen är att Agaton snart ska sätta ihop ett lag som åker iväg på diverse turneringar runt om i europa och då ska jag agera lite lagkapten och pappa för småttingarna. Det ska bli spännande och se hur de klarar sig. Jag förmodar dock att de har en lite annan inställning än Emma, min nio-åriga dotter. Härom dagen hade jag anmält mig till någon turnering med vip-poäng som jag har tusentals av. Jag glömde bort det och stod i köket och lagade en smaskig sallad (mina är i absolut världsklass) när Emma ropade att pokern började. Jag sa åt henne att spela och om hon var osäker kunde hon fråga mig vad hon skulle göra. Emma har i princip aldrig spelat så det blev många frågor, men det roligaste var när hon började jubla. Jag trodde att hon vunnit en stor pott eller fått två ess, så jag gick för att titta.

Det var hennes tur och hon hade de tre valknapparna (fold, check eller bet) tända men inga märkvärdiga kort. Jag frågade varför hon var så uppspelt eftersom hon inte hade en bra hand och inte kunde satsa. Hon svarade att check-knappen var den bästa, för då fick man se fler kort utan att det kostade något.

Visst har barn ett annorlunda och härligt perspektiv på livet!

Inga kommentarer: