tisdag 30 juni 2009

Ullna

I torsdags spelade mälartouren på Viksberg. Jag har spelat den en gång tidigare och det var nog enda och sista gången. Att en bana är i dålig kondition pga väderomständigheter kan hända de flesta utom de allra bästa, men så dålig design och routing var det länge sedan jag upplevt. (Routing innebär hur hålen är dragna genom landskapet i förhållande till varandra. Design är hur hålen strategiskt är uppbyggda.)

Förlåt Lövet, men jag tycker det är en riktig skitbana. Jag hoppas att arkitekten hade en dålig dag på jobbet. Fast som arkitekt innebär det snarare ett dåligt år...

Vilodagen betydde att jag var spelsugen igår då vi spelade på Ullna. Det är en lite roligare bana. Visserligen tycker jag att den är lite överskattad på rankinglistor och av deras medlemmar i synnerhet. Jag anser att det finns ett flertal banor som är bättre designade runt Stockholm.

Läget är dock fantastiskt vid Ullnasjön samt skicket på banan. Konditionen är nästan alltid i toppklass vilket gör att jag alltid ser fram emot ett besök. Deras underbara uteservering med utsikt över sjön gör inte saken sämre.

Per slår ut på femman. Själv lyckades jag skära en J5 rätt ut i drickat.


En underbar, ståtlig ek strax innan 15:e tee.


Utslag och green på banans läckraste hål, 16:e, ett korthål.


Det fläktade skönt från sjön igår och jag sände en tacksamhetens tanke till Jegis som bokat Ullna och inte någon skogsbana där luften ligger och dallrar när kvicksilvret närmade sig 30 grader igår. Ändå kände vi att vi blev rejält grillade.
Idag blir det stranden istället...

Tyvärr visade sig spelsugenheten inte i score-kortet. Ömsom vin, ömsom vatten. Inte en birdie på 18 hål på Ullna, som är en kort bana för mig, är inget man kan känna sig för stolt över. Det dessutom med greener i världsklass-skick, suck.

Well,well... på torsdag spelar vi på Djursholm som jag aldrig spelat tidigare. Det sägs att den är fin efter renovering så det ska bli spännande. Jag har för mig att det är Zachrissons hemmabana. Jag kanske ska maila in och diskutera banstrategi nästa gång han kommenterar på Viasat. Fast då blir han väl ännu virrigare än vanligt...

I söndags spelade jag 7-8 turneringar online och gick ganska långt i en av de större. Tyvärr visar det sig inte i plånboken förrän man når finalbord och då helst topp fem, men jag fick tillbaka insatserna i stora drag.
I Unibets 150k garanti åkte jag faktiskt ut med ett chockartat men ändå litet leende på läpparna.
Blindarna var 1000-2000 och en bulgar från Sofia (man får väl anta att han var bulgar) höjde till 3000 i sen position. Övriga passade och jag höll 88 på stora mörken. Efter en stunds kontemplation gick jag all-in med 18000. Bulgaren hade totalt 20000 och blixtsynade. Med KQ off-suit! Han måste ha mött många KJ i sitt pokerliv eftersom han tyckte det var en så självklar syn...

Givetvis kom det en dam på sista kortet och jag var ute på plats 160 något utav över 1000 deltagare. Samtidigt som jag gnisslade tänderna blev jag ändå nöjd med att se ett sådant frejdigt spel. Det lär jag inte förlora på i slutändan. Jag kanske skulle åka till Sofia och hitta lite cashgames?

Inga kommentarer: